In het licht van Cuyp

Aelbert Cuyp & Gainsborough - Constable - Turner
3 oktober 2021 t/m 6 maart 2022

18-12-20: Het Dordrechts Museum heeft een bijzonder kerstcadeau gekregen van de bedrijfsvrienden van het museum, de afbeelding bovenaan deze pagina: Italiaans landschap met de Ponte Molle van Jan Both (ca. 1618-1652). Een laat meesterwerk van deze Utrechtse schilder dat na twee eeuwen Engels privébezit is opgedoken. Een toepasselijk cadeau voor de 400ste verjaardag van Aelbert Cuyp (1620-1691). Jan Both was van groot belang voor Cuyp, de beroemdste schilder uit Dordrecht, aan wie het museum dit jaar een grote tentoonstelling zou wijden. Door de coronacrisis is In het licht van Cuyp uitgesteld tot najaar 2021, maar het Dordrechts Museum is zeer verheugd dat het Cuypjaar met deze bijzondere schenking toch gevierd kan worden. Met de aanwinst is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan.

In verband met de corona crisis zouden de tentoonstellingsdata nog kunnen wijzigen.

Aelbert Cuyp is een van de belangrijkste landschapschilders uit de Gouden Eeuw. In 2020 is het 400 jaar geleden dat hij in Dordrecht werd geboren. Het Dordrechts Museum organiseert een grote tentoonstelling van zijn werk waarbij voor het eerst ook de waardering voor Cuyp en zijn invloed getoond worden. In de 18de eeuw werd Cuyp ongekend populair in Engeland. Verzamelaars betaalden recordprijzen voor zijn werk en kunstenaars als Gainsborough, Turner en Constable lieten zich inspireren door de landschappen en het gouden licht van Cuyp.

Aelbert Cuyp is de beroemdste schilder uit Dordrecht, maar lange tijd was hij alleen lokaal bekend. Hij woonde en werkte zijn hele leven in zijn geboortestad, vrijwel uitsluitend voor plaatselijke opdrachtgevers. De ontdekking van Cuyp is een Engelse aangelegenheid. Halverwege de 18de eeuw ontstond daar een ware Cuyp-rage: de zonovergoten landschappen van Cuyp werden razend populair bij Engelse verzamelaars en talloze Britse schilders lieten zich door hem inspireren. In statige landhuizen mocht een Cuyp niet ontbreken. De Britse aristocratie wilde net zo graag pronken met de zonnige landschappen met paarden, ruiters en jacht als de Dordtse opdrachtgevers een eeuw eerder. Vergeleken met andere Hollandse schilders werd Cuyp pas laat ontdekt, maar geen andere kunstenaar werd in zo’n korte tijd zo populair. Tegen 1800 waren er geen belangrijke schilderijen van Cuyp meer in Nederland te vinden. Een bijna totale leegverkoop had plaatsgevonden. Nog steeds bevinden de belangrijkste schilderijen van Cuyp zich in Engeland. Deze hype rond zijn werk is wel ‘Cuyp Mania’ genoemd. Bovendien heeft Cuyp een grote invloed gehad op de Britse landschapschilderkunst. Zijn werk maakte een diepe indruk op kunstenaars als Richard Wilson, Thomas Gainsborough, J.M.W. Turner, John Constable, Augustus Wall Callcot, en John Crome. Velen lieten zich inspireren door de idyllische landschappen met koeien en het gouden licht van de ‘Dutch Claude’ (naar de in Engeland nog populairdere Frans/Italiaanse schilder Claude Lorrain). Voor het eerst worden topstukken van Cuyp getoond naast meesterwerken van Britse landschapschilders. In 2020 viert Dordrecht ook 800 jaar stadsrechten, wat het extra relevant maakt om een tentoonstelling te wijden aan Dordrechts beroemdste zoon, waarin de mooiste gezichten op de stad te zien zullen zijn die ooit werden geschilderd.

 

Sluit het Verborgen Museum