Je niets aantrekken van commercie of de markt, dat kunnen maar weinig kunstenaars zich permitteren. De schoorsteen moet tenslotte roken. In de schilderkunst zijn daar door de eeuwen heen allerlei oplossingen voor gevonden. In de 19de eeuw, toen de handel een sterk sturende rol ging spelen in de kunstwereld, werden kunstenaars steeds vindingrijker. Sommige maakten goed verkoopbare schilderijen naast hun eigen, vrije werk. Andere kunstenaars hadden het geluk dat hun favoriete onderwerp goed in de markt lag. Één gouden succesformule is er niet, de markt is altijd in beweging. En kunstenaars bewegen mee.

De kunstwerken en thema's in de tentoonstelling roepen vragen op die nog altijd actueel zijn. Is een kunstenaar een creatief genie of een ondernemer? Gaan creativiteit en commercie samen? Kunst voor de Kost zoekt naar antwoorden op die vragen en neemt de bezoeker mee naar de dynamische 19de-eeuwse kunstwereld.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.