Het museum begon in 1842 als museum van 'levende meesters'. Al snel kwam daar oudere kunst bij, maar door de jaren heen zijn we de eigentijdse kunst blijven volgen, tonen en verzamelen. In onze vaste opstelling zie je jonge meesters naast oude, als vanzelfsprekend onderdeel van zes eeuwen schilderkunst. Die lange, doorlopende lijn maakt het Dordrechts Museum uniek. De collectie laat zien hoe de traditie van het schilderen blijft inspireren en zich telkens weer vernieuwt.

Portret

Talloze portretten zijn er door de eeuwen heen gemaakt, die telkens nieuwe verhalen vertellen over mensen. Dit portret behoort tot een doorgaande serie, waaraan Erheriene-Essi in 2020 begon. Ze baseert zich op klassenfoto's uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. De portretten vormen een geschilderd archief en eerbetoon aan 'alle zwarte vrouwen die het fundament hebben gelegd waarop wij bouwen'.

Adwoa Essien
Esiri Erheriene-Essi
2020

Raquel van Haver vindt haar modellen op straat in Amsterdam-Zuidoost of in steden ver weg. Ze reist naar plaatsen waar het leven op het scherp van de snede wordt geleefd. Daarover vertellen haar schilderijen, rauw en direct. 'Dat schilderkunst niet geschikt zou zijn voor het tonen van engagement of politieke overtuigingen, is niet waar,' vindt Van Haver. 'Het kan wel degelijk.'

Raquel van Haver - Doggy style serie, Black - 2015
Raquel van Haver
Doggy style serie, Black
2015
Raquel van Haver - Doggy style serie, Doerak - 2015
Raquel van Haver
Doggy style serie, Doerak
2015

Vloeibare verf

Schilderkunst is al lang niet meer de enige of belangrijkste discipline in de beeldende kunst. Maar het schilderen is nog springlevend. Rezi van Lankveld gebruikt de vloeibaarheid van verf om al improviserend een beeld op te bouwen. Ze giet de verf losjes op het doek, waarna het beeld richting en vorm krijgt door beweging van doek en kwast. Golden (2020) lijkt een collage van vlakken en kwaststreken die elkaar overlappen. Of een stilleven: een goudkleurige kruik, half verscholen achter een uitgelopen grijs-witte vorm.

Rezi van Lankveld, Golden
Rezi van Lankveld
Golden
2020

Op de huid

Van Zyl zit haar onderwerp dicht op de huid, of het nu een voet is of een ander lichaamsdeel, een vrucht of een bloesemknop die op uitbarsten staat. Ze schildert met pasteuze verf, laag over laag. Door de zichtbaar doorwerkte verfhuid en de uitsnede worden tenen bijna abstracte, 'gebeeldhouwde' vormen. Met harde schaduwen en contouren. Toch ogen ze ook kwetsbaar.

Ina van Zyl, Marshmallows
Ina van Zyl
Marshmallows
2001
Muurschildering Robert Zandvliet

Muurschildering

Op de gebogen wand naast museumrestaurant Art & Dining maakte Robert Zandvliet in 2019 Aan 't Groothoofd, een vijftig meter lange muurschildering van lichtreflecties in het water. Zandvliet liet zich onder andere inspireren door landschappen uit de collectie. Lopend langs de wand zie je het licht veranderen, van vroege ochtend tot nacht.

Stralend blauw en wit

In de schildering van Zandvliet vind je onder andere het stralende blauw en wit van J.H. Weissenbruchs Te Noorden bij Nieuwkoop terug.

Jan Hendrik Weissenbruch, Te Noorden bij Nieuwkoop
Jan Hendrik Weissenbruch
Te Noorden bij Nieuwkoop
1901

Inspirator

Zonder titel (1987) van René Daniëls kun je zien als een compositie van vlakken – met een knipoog naar Mondriaan? – maar ook als een ruimte met muren en doorkijkjes, een stad of gebouw. Daniëls speelt met figuratieve en abstracte motieven en met de betekenis van beelden. Zijn schilderijen laten alle ruimte voor associatie. Die vrijheid kenmerkt het 'nieuwe schilderen', waar Daniëls in de jaren tachtig een van de aanjagers van was. Voor veel jonge kunstenaars van nu is hij een inspirator.

René Daniëls - Zonder titel - 1987
René Daniëls
Zonder titel
Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015
1987

Net als René Daniëls waren Marlene Dumas en Erik Andriesse in de jaren tachtig belangrijke vernieuwers in de schilderkunst, die veel kunstenaars ha hen hebben geïnspireerd. Dumas put voor haar schilderijen uit een omvangrijk archief van foto's, film- en tv-beelden. Andriesse werkte altijd uitsluitend naar de waarneming. 'Heel klassiek', zoals hij zelf zei. De natuur was zijn leermeester.

Marlene Dumas, De aanwezige
Marlene Dumas
De aanwezige
1985
Kreeft
Erik Andriesse
1987

Vroege verzamelaars

Dordtse kunstliefhebbers volgden rond 1900 de moderne kunst al op de voet. Verzamelaar Hidde Nijland kocht rechtstreeks van kunstenaar Jan Toorop in 1889 het experimentele Landschap met vaart en schonk het later aan het museum. Ook notaris W.H. van Bilderbeek kocht spraakmakende nieuwe kunst, zoals Breitners Sleperspaarden in de sneeuw (1890). Hij liet een collectie na én een fonds waaruit ook later moderne kunst kon worden aangekocht. Zoals Kindje, kerkje, beestje (1949) van Karel Appel.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.