Portretten zijn van alle tijden. Je komt ze in onze vaste opstelling in bijna elke zaal tegen. Formele portretten van machtige mannen en vrouwen, aandoenlijke kinderportretten, rake portretten die kunstenaars maakten van vrienden of collega's, intieme portretten van geliefden. En natuurlijk zelfportretten. Elk portret maakt nieuwsgierig: hoe wilde hij of zij zichzelf laten zien? En wat zag de schilder? Oog in oog met een portret ontmoet je niet alleen het model, maar ook de kunstenaar

In beweging

Jacob Cuyp maakte in de 17de eeuw verrassend ongedwongen kinderportretten. Hij laat de zesjarige Michiel niet stijf poseren, maar vrolijk door een landschap stappen. Met zijn hondje en valk, alsof hij op jacht gaat.

Jacob Gerritsz. Cuyp - Portret van Michiel Pompe van Slingelandt - 1649
Jacob Gerritsz. Cuyp
Portret van Michiel Pompe van Slingelandt
1649

Echtpaar

Een schatrijk Amsterdams koopmansechtpaar, Wigbold Slicher en Elisabeth Spiegel, liet zich portretteren als de mythologische figuren Paris en Venus. Een zoontje speelt voor Cupido. Als klassieke godin is Elisabeth afgebeeld met blote borst en schouder. Gewaagd?

Ferdinand Bol - Portret van Wigbold Slicher en Elisabeth Spiegel als Paris en Venus - 1656
Ferdinand Bol
Portret van Wigbold Slicher en Elisabeth Spiegel als Paris en Venus
Dordrechts Museum, bruikleen RCE 1953 Ferdinand Bol | Zelfportret op dertigjarige leeftijd | 1646 | Dordrechts Museum, aankoop 1887 Ferdinand Bol |
1656

Portretschilder Veth

Maurits van der Valk was schilder en kunstcriticus, net als Jan Veth, de maker van dit portret. De in Dordrecht geboren Veth stond als schilder, schrijver en docent middenin het kunstleven rond 1900. Hij is bekend om zijn persoonlijke portretten van mensen uit zijn omgeving: kunstenaars, schrijvers, dichters en wetenschappers. Het Dordrechts Museum heeft een grote collectie portretten van Veth.

Jan Veth - Portret van Maurits van der Valk, - 1886
Jan Veth
Portret van Maurits van der Valk,
Dordrechts Museum, schenking 1929
1886

Indringend

Marlene Dumas portretteerde in De aanwezige (1985) mevrouw Oppenoorth, die haar vroeg in haar carrière met raad en daad bijstond. Het portret is nauwelijks gedetailleerd en met sterk verdunde verf geschilderd, bijna aquarelachtig. Een indringend beeld van een markante persoonlijkheid.

Marlene Dumas - De aanwezige - 1985
Marlene Dumas
De aanwezige
1985
‘'Wat ik schilder is het menselijk vermogen om naar het bestaan te kijken.'’
Philip Akkerman, 2018

Zelfportretten

Waarom schilderen kunstenaars zichzelf? Een zelfportret kan dienen als visitekaartje: een kennismaking, face to face. De kunstenaar laat zien wie hij is en wat hij kan. Door de eeuwen heen hebben schilders hun eigen gezicht ook vaak gebruikt als studiemateriaal. Om gezichtsuitdrukkingen of lichtval te bestuderen. De 'tronies' van Rembrandt zijn beroemd, maar ook Breitner maakte zulke studies van zichzelf. Voor Philip Akkerman is het zelfportret zelfs al jaren het enige onderwerp.

Kunst en koffie

In museumrestaurant Art & Dining hangt een keuze uit de collectie. Ook als je niet voor kunst komt maar voor koffie, kun je hier genieten van portretten.

Jeffrey Groeneweg - Art & Dining
Jeffrey Groeneweg
Art & Dining
Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.