Beet!

Vissen naar verborgen betekenissen
29 juni 2019 t/m 10 november 2019

Deze zomer kun je in het Dordrechts Museum vissen naar verborgen betekenissen want vis is niet altijd wat het lijkt. De tentoonstelling Beet! is een speurtocht naar verschillende, vaak verborgen betekenissen van vis. Bij Jan Steen is een opgehouden haring met twee uien bijvoorbeeld een humoristische verwijzing naar het mannelijk geslachtsdeel. Vis kan een erotische betekenis hebben, maar vis komt ook regelmatig voor in Bijbelse verhalen en is een belangrijk religieus symbool.

Jan Havicksz. Steen, Het minneaanbod, 1660 – 1669, doek overgebracht op hout, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel/ foto: J. Geleyns - Art Photography

Voor het eerst laat een tentoonstelling zien hoe sterk vis de Nederlandse kunst en cultuur heeft verrijkt. Van Bruegels De grote vissen eten de kleine tot Eschers Water en Lucht. Steeds weer hebben kunstenaars vissen uitgebeeld en als religieus, erotisch of satirisch symbool gebruikt. Bijbelse verhalen als de Wonderbare visvangst en Jonas in de walvis komen voorbij, maar ook de Hoekse en Kabeljauwse twisten, carnaval en vasten, en talloze spreekwoorden en spotprenten met vis.

De visvangst is lange tijd de belangrijkste economische activiteit van Dordrecht geweest en de collecties van het Dordrechts Museum vormen een basis voor de tentoonstelling. Daarnaast werken tal van vooraanstaande musea mee. Bruiklenen worden verkregen van het Rijksmuseum, het Mauritshuis, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van België in Brussel en vele andere musea en particuliere collecties in binnen- en buitenland.

 

De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met Museum Vlaardingen, waar als aanvulling op Beet! Vissen naar verborgen betekenissen in de kunst, de tentoonstelling Schoon aan de Haak, Schilderachtig vissersleven te zien is (22 juni t/m 10 november 2019).

De tentoonstelling ‘Schoon aan de haak’ toont werk van schilders uit deze periode en laat zien hoe het vissersbestaan door de verschillende kunstenaars en stromingen werd beleefd. Naarmate de maatschappij steeds sneller industrialiseerde, werd het beeld dat zij hadden van het vissersbestaan steeds nostalgischer en meer geïdealiseerd, totdat juist ook de armoede van de visser een meer (sociaal) realistisch thema werd.

Een 30-tal schilderijen van onder andere de bekende Hollandse schilders Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), Jozef Israëls (1824-1911), Bernardus Johannes Blommers (1845-1914) en Willy Sluiter (1873-1949), worden ‘schoon aan de haak’ tentoongesteld.

Pieter Brueghel | de grote vissen eten de kleine | Atlas Van Gijn Huis Van Gijn
Sluit het Verborgen Museum