La Place Ary Scheffer, Dordrecht

1884 - 1884, door Eugene Boudin

Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, schenking Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum 2005

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer DM/005/853

Dordrecht was in de 19de eeuw een echte pleisterplaats voor kunstenaars. Een ‘colonie d’artistes’, schreef de Franse schilder Boudin. Uit binnen- en buitenland kwamen ze om het met eigen ogen te zien: het water, de beroemde wolkenluchten, de schilderachtige gevels. Wie kwamen er en wat zagen ze in Dordt?

Stad aan het water

In de 19e eeuw wordt reizen steeds gebruikelijker, omdat steden beter bereikbaar zijn per trein of boot. De opkomst van het toerisme speelt een steeds grotere rol en hiermee ook de komst van buitenlandse kunstenaars. Wat maakte Dordrecht zo geliefd bij buitenlandse kunstenaars? Allereerst het pittoreske van de binnenstad met het vele water dat ‘Venetiaans’ van uiterlijk was. Het brede rivierfront zorgde ervoor dat door het bijzondere licht de luchten weerkaatsten in het water. En bovendien was het silhouet van Dordrecht destijds nog niet door zware industrieën bedorven.

Aanwinst

De Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum is opgericht in 1996. Bedrijven en particulieren kunnen lid worden en de stichting beheert een fonds om voor het museum kunst aan te kopen. De Stichting weet steeds op de goede momenten kunstwerken te verwerven. Deze kunstwerken dienen zich veelal ‘plotseling’ aan zoals dit werk van Boudin dat de Stichting verwierf in 2005.

Boudin en Scheffer

Boudin schildert hier het Ary Scheffer plein, één van de mooiste doorkijkjes van Dordrecht. Ary Scheffer is één van de grote schilders van Dordrecht en het Dordrechts Museum bezit de grootste Scheffercollectie ter wereld. Als je goed kijkt, zie je het beeld van Ary Scheffer ook afgebeeld op het schilderij.

Terug van weggeweest

In 1884 verbleef Boudin een hele maand in Dordrecht en schilderde maar liefst 36 panelen en doeken, een serie die als een zeer sterke groep in zijn oeuvre wordt beschouwd. Dit paneeltje was onderdeel van deze serie en zal in die tijd niet zo heel kostbaar zijn geweest. Na vele omzwervingen is dit geliefde paneeltje minstens voor het twintigvoudige verkocht en uiteindelijk in 2005 weer terecht gekomen in Dordrecht.

Succesvolle kunst

Boudin was een succesvol kunstenaar, hij exposeerde geregeld en zijn werk werd aangekocht door de Franse staat. Tijdens zijn leven kreeg hij van alle kanten opdrachten, maar hij had op het eind niet meer de kracht om daar aan te voldoen, toch bleef hij werken. ’Ik put mezelf vreselijk uit om de wereld tevreden te stellen, en nooit zal ik er in slagen mijzelf tevreden te stellen’

Monet, Jongkind en Boudin

In 1862 in Trouville ontmoet Boudin zijn vriend Jongkind weer, bij deze ontmoeting is ook Monet aanwezig. Voortaan zullen ze ’s zomers vaak met z’n drieën aan de kust van Normandië te vinden zijn. Het zijn Jongkind en Boudin die Monet aanzetten tot het schilderen in de open lucht. De (latere) impressionisten worden sterk geïnspireerd door de nieuwe schilderwijze van Jongkind en Boudin.

Sluit het Verborgen Museum