De prijs

De prijs bestaat uit de aankoop van een werk ter waarde van €10.000,- en een tentoonstelling in het Dordrechts Museum.

De prijs wordt mogelijk gemaakt door het Schefferfonds dat dankzij legaten van de schilder Ary Scheffer (Dordrecht 1795 –1858 Argenteuil) en zijn familie kon worden opgericht. Het was Ary Scheffers wens om via het legaat jonge kunstenaars te ondersteunen en kunstaankopen door de Vereniging Dordrechts Museum te stimuleren. De vereniging voert deze wens, samen met het Dordrechts Museum uit. De prijs werd eerder toegekend aan Niek Hendrix (2022), Susanna Inglada (2019), Raquel van Haver (2017) en Joost Krijnen (2015).

De jury

De inzendingen worden beoordeeld door een jury bestaande uit Wilma Sütö (conservator Moderne en Hedendaagse kunst Dordrechts Museum), Niek Hendrix (voorgaand winnaar Scheffer Prijs), Paul van der Eerden (beeldend kunstenaar) en Yasmijn Jarram (conservator Hedendaagse kunst Kunstmuseum Den Haag). Deze selecteert uit de inzendingen drie kunstenaars die voor de prijs in aanmerking komen. Met de drie genomineerden wordt een tentoonstelling georganiseerd in het Dordrechts Museum. De winnaar wordt op maart 2024 tijdens de opening van de tentoonstelling bekendgemaakt.

Voorwaarden

Aan de kandidaten worden enkele voorwaarden gesteld zoals professioneel werkzaam in de beeldende kunst. In het werk moet schilderkunst een belangrijke rol spelen. Ook mag de kunstenaar bij de sluiting van de inschrijving 1 oktober 2023 niet ouder zijn dan 35 jaar.

Aanmelden

Kunstenaars die voor de prijs in aanmerking willen komen kunnen zich tot 1 oktober 2023 aanmelden. De precieze voorwaarden en de aanmeldingsprocedure zijn te vinden op de website van de Vereniging Dordrechts Museum.