Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

De installatie bestaat uit levensgrote spiegelende glaslagen met de doorschijnende tekst AS WE BECOME ONE. Het werk verwijst naar verbinding en eenwording – ook symbool voor deze nieuwe samenwerking tussen een publiek museum en een private kunstcollectie.

Femke Hameetman, directeur Dordrechts Museum: “Dankzij de samenwerking met de AkzoNobel Art Foundation is dit bijzondere werk behouden voor Nederland. In de eerste zaal van ons museum nodigt het bezoekers uit tot reflectie, zelfbeschouwing en verbeeldingskracht. Het is uniek dat een museum en een bedrijfscollectie voor het eerst samen een kunstwerk aankopen. Wij zien dit als een inspirerend voorbeeld voor meer publiek-private samenwerkingen.”

Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation: “Van grote waarde is dat wij op deze manier een dubbel podium kunnen bieden aan kunst en kunstenaars. Dubbel én duurzaam, want verankerd in de collectie Nederland, waarin bedrijfscollecties naast musea toenemend essentieel zijn. AkzoNobel heeft met een topcollectie internationale kunst ruim ervaring met sponsoring en bruikleenverkeer, maar deze gedeelde aankoop is een volledig nieuwe sprong, die de toekomst verruimt. Hierin zie je de vrucht van kruisbestuiving tussen musea en bedrijfscollecties, het delen en verdubbelen van kennis, netwerken en podia voor kunst en publiek.’

Samenwerking publiek en privaat

Bedrijfscollecties zijn belangrijk en invloedrijk. De Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) berekent dat dagelijks honderdduizenden werknemers hedendaagse kunst zien via bedrijfscollecties. Toch trekken bedrijfscollecties en musea meestal ieder hun eigen spoor.

Met deze gezamenlijke aankoop laten het Dordrechts Museum en de AkzoNobel Art Foundation zien hoe publiek en privaat elkaar kunnen versterken – een primeur in de Nederlandse museumwereld. In een tijd waarin musea onder budgetdruk staan en bedrijfscollecties zoeken naar zinvolle manieren om kunst te delen, biedt dit model een concrete oplossing die beide partijen versterkt en de positie van de kunstenaar stevig verankert.

Over de AkzoNobel Collectie

De AkzoNobel Art Foundation verzamelt sinds 1996 internationale hedendaagse beeldende kunst, als bron van innovatieve, creatieve reflectie en als expressie van de culturele en sociale verantwoordelijkheid van AkzoNobel. De foundation maakt tentoonstellingen in de gratis toegankelijke AkzoNobel Art Space in Amsterdam en draagt via samenwerking met musea, galeries en kunstenaars bij aan de ontwikkeling van actuele kunst. De collectie is onderdeel van de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland, die via het platform Collectiemobiliteit kunstwerken beschikbaar stelt voor bruiklenen. De gedeelde aankoop met het Dordrechts Museum is een vernieuwend voorbeeld van collectiemobiliteit: een groeiende trend waarbij bedrijfscollecties als waardevol cultureel erfgoed een nieuwe, blijvende plek in musea krijgen.

Publiek & erfgoed

Het nieuw verworven werk van Navid Nuur, dat is aangekocht via Galerie Martin van Zomeren, werd in 2023 al gepresenteerd op de tentoonstelling Kiss My Soul in het Dordrechts Museum en was daar een van de publieksfavorieten. De aankoop verankert dit sleutelwerk in de collectie Nederland. Het zal circuleren tussen het Dordrechts Museum en de AkzoNobel Art Space. Het museum draagt zorg voor behoud, beheer en depot.

Wilma Sütö, conservator Dordrechts Museum: “Dit topwerk vraagt haast om krachtenbundeling. Het is een grote spiegelsculptuur die heel poëtisch het ideaal van eenwording laat zien. Door samen te werken met AkzoNobel Art Foundation bieden we het werk de context van diverse collecties en blijft het behouden én zichtbaar voor een groot publiek. De titel ‘AS WE BECOME ONE’ belichaamt precies wat deze samenwerking betekent.”

Navid Nuur - Untitles (AASWWEEBBEECCOOMMEEEOONNEE) - 2021

Navid Nuur

Untitles (AASWWEEBBEECCOOMMEEEOONNEE)

Aankoop Dordrechts Museum & AkzoNobel Art Foundation

2021

Navid Nuur - Untitled (AASWWEEBBEECCOOMMEEEOONNEE) - 2021

Navid Nuur

Untitled (AASWWEEBBEECCOOMMEEEOONNEE)

Aankoop Dordrechts Museum & AkzoNobel Art Foundation

2021

Beeldcredits
Navid Nuur
(Teheran 1976, woont en werkt in Den Haag), Untitled (ASSWWEEBBEECCOOMMEEOONNEE), 2021, 3 spiegelplaten: elk 145 x 220 cm, 2 stalen constructies als drager: elk 310 x 50 x 120 cm, collectie Dordrechts Museum & AkzoNobel Art Foundation, aankoop 2025 via Galerie Martin van Zomeren, Amsterdam.

Over de kunstenaar

Navid Nuur (1976, Teheran; woont en werkt in Den Haag), die opgroeide in de omgeving van Dordrecht, behoort tot de meest toonaangevende kunstenaars in Nederland. Zijn werk maakt deel uit van internationale topcollecties, waaronder Centre Pompidou (Parijs), Stedelijk Museum (Amsterdam) en Kunsthaus Zürich. Ook de AkzoNobel Art Foundation heeft een aantal werken van Nuur in de collectie. Nuur ontving diverse prijzen, waaronder de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst (2011), en exposeerde onder meer op de Biënnale van Venetië en in de Oude Kerk in Amsterdam.

Navid Nuur, kunstenaar: ‘Ik merk dat dit beeld alleen maar aan belang wint, als echo van eenheid. Elk kunstwerk wordt voltooid door de kijker. Het is pas af als het wordt gezien. De combinatie van collecties vermenigvuldigt het publiek met verschillende karakters. Best of both worlds.’

Het werk Untitled (AASWWEEBBEECCOOMMEEEOONNEE) is te zien in zaal 1 van het Dordrechts Museum, waar het oprijst als visitekaartje voor de vaste collectie.