Eind 2022 werden kunstenaars via een open call opgeroepen zich aan te melden voor de prijs, waarop vele reacties volgden. Sinds 25 maart 2023 is het werk van de acht genomineerde kunstenaars te zien in een gezamenlijke tentoonstelling in het Dordrechts Museum. Hier kan het publiek genieten van het veelzijdige talent van Berkay Tuncay, Natalia Grezina, Mohammad Abou Chair, Marfa Vasilieva, Natalia Olhova, Noor Issa, Tasha Arlova en Vita Buivid. Ook kon er op zaal gestemd worden op een publieksfavoriet.

Juryprijs

Een jury bestaande uit de oprichters van de Galatea Foundation, Jaap Versteegh en Joke van Veen, conservator moderne kunst van het Dordrechts Museum, Wilma Sütö en enkele bestuursleden van de Galatea Foundation gingen enkele weken geleden in beraad. Het was een tijdrovende procedure, waarbij ieder kunstwerk levende gesprekken opleverde tussen de juryleden. Er werd gelet op artistieke kwaliteit, reikwijdte van de verbeelding, technisch vermogen en concept. Uiteindelijk viel de unanieme keuze op een kunstenaar in wiens werk al deze kwaliteiten op hoog niveau vertegenwoordigd zijn: Natalia Grezina.

‘Op indringende wijze maakt deze kunstenaar een verbinding tussen een dierbaar, zorgeloos verleden en een uiterst onzeker, soms bloedig heden. Exemplarisch is het verfijnde kunstwerk dat zij heeft gemaakt van een glanzende jurk die haar eigen moeder vroeger heeft gedragen. Dit feestelijke kledingstuk geeft een verlangen weer dat iedereen kan herkennen; het verlangen naar vrijheid en blijheid; de opwinding van een sierlijke, zwierige dans. Maar de zoom van deze jurk is voorzien van bloedrode franje, een ogenschijnlijk elegante, maar aangrijpende toevoeging met rode kraaltjes, stuk voor stuk in de vorm van druppeltjes bloed. Een beeldschoon, maar diep ontroerend beeld.’ - Jury Galatea Kunstprijs 2023

Publieksprijs

Naast een juryprijs was er dit jaar ook voor het eerst een publieksprijs. In de tentoonstelling die sinds 25 maart 2023 te zien is, kon het publiek stemmen op haar favoriet. Er werden honderden stemmen geteld en motivaties achter keuzes gelezen. Het waren uiteindelijk de foto’s en het videowerk van Marfa Vasilieva die het publiek het meest aanspraken. Met haar zelf ontwikkelde methode om de eigenwaarde van vrouwen te vergroten met behulp van fotografie wist zij vele museumbezoekers te beroeren.

‘Solidariteit & zorgzaamheid die ontroert in de prachtige bloem, waar het geheel meer is dan de som der delen.’ - stemmende bezoeker

‘Ontroerend! Zoveel vrouwen zijn alleen, maar samen zijn ze sterk en prachtig.’ - stemmende bezoeker

Gelijk na de ceremonie is er een eervolle vermelding bij het werk van Grezina en Vasilieva geplaatst in de tentoonstelling in het Dordrechts Museum.

De tentoonstelling Galatea Kunstprijs 2023 met het werk van Natalia Grezina, Marfa Vasilieva, Berkay Tuncay, Mohammad Abou Chair, Natalia Olhova, Noor Issa, Tasha Arlova en Vita Buivid is nog te zien t/m 3 september 2023 in het Dordrechts Museum.

Beeldcredits:

1. Uitreiking Galatea Kunstprijs 2023, Mikkel Hofstee, voorzitter Galatea Foundation (links) en Natalia Grezina (rechts) | foto door Jorgen M. Snoep
  2. Beeld v.l.n.r.: Two stories, 2022, Natalia Grezina | Portret Natalia Grezina door Bram Vreugdenhil | Cup, 2022-, Natalia Grezina
  3. Beeld v.l.n.r.: Kin, 2019, Marfa Vasilieva | Portret Marfa Vasilieva door Bram Vreugdenhil | Reach, 2019, Marfa Vasilieva

Met dank aan: Galatea Foundation