De gouden tip

Nadat iemand een foto doorstuurde van het schilderij, dat 'gewoon' in de Trinitatiskapel in Dordrecht hangt. Paarlberg zag meteen dat het om het juiste schilderij ging en was blij, maar tegelijkertijd werd het mysterie alleen maar groter: hoe is dit schilderij in de clip van wereldster Beyoncé terecht gekomen?

Chinese versie

Het blijkt te gaan om een Gezicht op de Grote Kerk van Dordrecht van de vrij onbekende Dordtse schilder Wim Jansen (1923-1992). Het werk is op slechts één andere plek te vinden: een Chinese website met stockfoto's. Volgens de conservator is er voor de clip mogelijk gezocht op termen als 'kunst' en 'architecturale schilderijen' en kwamen de makers van de clip zo bij de bewuste foto uit.

Het Dordrechts Museum wil vanaf eind oktober een aparte zaal gaan wijden aan gezichten op Dordrecht en daarbij ook 'het schilderij van Beyoncé' een plekje geven.