Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Van primeur tot thuis in Dordrecht

De Geboorte van de Schilderkunst is, rechtstreeks uit het atelier, voor het eerst gepresenteerd in het Dordrechts Museum tijdens De Meest Eigentijdse Schilderijententoonstelling (2018) en was recent opnieuw te zien in de groepstentoonstelling KISS MY SOUL – Hemelse en Aardse Liefde in de Hedendaagse Kunst (2023–2024). Verder was het werk uitsluitend in het buitenland te bewonderen. Dat het nu als aanwinst terugkeert naar Dordrecht, voelt als een thuiskomst.

Van grote betekenis
De Geboorte van de Schilderkunst is van groot belang voor de Collectie Nederland en vervult een scharnierfunctie binnen het Dordrechts Museum. Als huis van zes eeuwen schilderkunst wil het museum de traditie koesteren én vernieuwen. Dit werk, te zien in zaal 1 van het museum, brengt hedendaagse schilderkunst samen met eeuwenoude mythen en de traditie van de historieschilderkunst en vormt zo een brug tussen verleden en heden: een prachtig openingsstuk.

Hartverwarmend
Directeur Femke Hameetman: “Wij zijn ontzettend trots dat dit schitterende werk van Marlene Dumas een plek krijgt in onze collectie. Het is niet alleen een artistieke aanwinst van wereldklasse, maar ook een werk met internationale allure: Marlene Dumas is de eerste vrouwelijke kunstenaar die onlangs in opdracht van het Louvre nieuw werk heeft gemaakt. In een tijd van bezuinigingen, is het hartverwarmend om te ervaren dat we kunnen rekenen op steun uit de samenleving in de vorm van dit kunstwerk. Dankzij die enorme betrokkenheid kunnen we kunst van internationale betekenis blijven tonen in Dordrecht en een blijvende bron van inspiratie en verbeeldingskracht zijn voor onze bezoekers, jong en ouder.”

Marlene Dumas - The Origin of painting Painting (The Double Room) - 2018

Marlene Dumas

The Origin of painting Painting (The Double Room)

Langdurig bruikleen aan Dordrechts Museum via privécollectie

2018

Schilderkunst ontstaan uit de liefde

“Dit monumentale werk is een sleutelstuk van Marlene Dumas", aldus conservator Wilma Sütö, "technisch heel virtuoos en vrij geschilderd. Je ziet hart en ziel in het spoor van haar schilderende hand, maar het doek is ook geladen met betekenis. Het vertelt het mythische verhaal van de verliefde Kora, die de schaduw van haar minnaar op de muur omtrok voordat hij haar verliet, om hem zo voorgoed bij zich te houden. Een geweldig voorbeeld van een vrouw die haar liefdesverdriet in actie omzet, heel inventief. Dumas maakt een verfijnd statement. Zo is de schilderkunst ontstaan: uit handen van een vrouw. En: uit liefde!”

Over Marlene Dumas

Marlene Dumas (1953), geboren in Kaapstad en sinds 1976 woonachtig in Amsterdam, geldt als een van de meest invloedrijke kunstenaars van deze tijd. Haar expressieve, psychologisch geladen schilderijen verkennen thema’s als liefde, verlangen en vergankelijkheid. De opname van haar werk in de permanente collectie van het Louvre markeert een historische mijlpaal, aangezien zij de eerste hedendaagse vrouwelijke kunstenaar is die daarin wordt opgenomen. Het onderstreept de internationale betekenis en blijvende impact van haar oeuvre. De Geboorte van de Schilderkunst sluit naadloos bij deze reputatie aan en vormt een geweldige aanwinst voor Dordrecht en de Collectie Nederland.