‘‘Dordrecht is trots op het Dordrechts Museum, en terecht. Maar het onderhouden en uitbreiden van de kunstcollectie kost veel geld. Met de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum leveren wij een wezenlijke bijdrage aan het aankoopbeleid en de verdere groei en bloei van het prachtige Dordrechts Museum. Deze aankopen werden (mede) mogelijk gemaakt met de steun van BDM.’’

Pieter van den Brink, voorzitter

Aankoop met steun van de Bedrijfsvrienden, 2023

Het Dordrechts Museum heeft een bijzonder schilderij van Samuel van Hoogstraten (1627-1678) verworven. Het is geen gewoon schilderij, maar een groot perspectiefstuk: een bedrieglijk echt doorkijkje. Om eindeloos naar te kijken. De aankoop kwam tot stand met steun van het Mondriaan Fonds en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW, Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en haar VriendenLoterij Aankoopfonds, Gemeente Dordrecht, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Hendrik Mullerfonds, De Lancey Foundation, Van der Mandele Stichting, Stichting Familie Van Hoogstraten en particulieren, 2023.

Samuel van Hoogstraten - Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis - 1662-1667

Samuel van Hoogstraten

Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis

Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en haar VriendenLoterij Aankoopfonds).

1662-1667

Schenking 2022

Ter gelegenheid van het afscheid van Peter Schoon als directeur van het Dordrechts Museum hebben de Bedrijfsvrienden het schilderij Zonder titel (2021) van Robert Zandvliet aan het museum geschonken. Zandvliet behoort al jaren tot de toonaangevende Nederlandse kunstenaars. Het museum volgt hem vanaf het begin van zijn carrière.

Robert Zandvliet - Zonder titel - 2021

Robert Zandvliet

Zonder titel

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2022

2021

Zijn eerste solotentoonstelling had Robert Zandvliet (1970) in 1996 in het Dordrechts Museum. In de afgelopen twintig jaar verwierf het museum geregeld werk van hem. Van handzame schilderijen tot de vijftig meter lange muurschildering Aan 't Groothoofd, die Zandvliet in 2019 in de ruimte naast het museumrestaurant Art & Dining maakte. Hiervoor liet hij zich onder andere door schilderijen uit de museumcollectie inspireren. De schenking van Zonder titel uit 2021 onderstreept Zandvliets bijzondere relatie met het museum en de persoonlijke band met Peter Schoon.

Aankoop met steun van Bedrijfsvrienden, 2021

Het Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker (2020) kon worden aangekocht dankzij bijdragen van het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. Het is een nieuw sleutelwerk in de verzameling zes eeuwen schilderkunst. Dordrecht is de geboortestad van Johan de Witt, in de 17de eeuw een van de machtigste politici in de Republiek die Nederland toen was. Natasja Kensmil (1973), winnaar van de Johannes Vermeerprijs 2021, zet met dit werk een nieuw licht op de geschiedenis en de collectie.

Natasja Kensmil - Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker - 2020

Natasja Kensmil

Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2021

2020

Dordtenaar Johan de Witt komt in de Collectie Dordrecht vaker voor. Op schilderijen, prenten en penningen en in tal van historische documenten. Zijn vrouw, burgemeestersdochter Wendela Bicker, krijgt door Kensmils portret een gezicht. Er bestond geen huwelijksportret van het paar. In de nieuwe aanwinst doemen Johan en Wendela op, levensgroot en ten voeten uit. Daarmee doen dit portret denken aan Van Hoogstratens portret van Sir Norton Knatchbull of Rembrandts Marten en Oopjen.

Kensmil maakt met haar werk vragen los over macht, rijkdom en vrijheid in de 17de eeuw. Keerzijde van 'de gouden eeuw' was het systeem van kolonisatie en slavernij overzee. Maar ook dichterbij woedde soms harde strijd. Johan werd in het Rampjaar 1672 bruut vermoord, samen met zijn broer Cornelis. Bij Kensmil schemert de geschiedenis door de verf heen. Zij maakt geen gepolijst spiegelbeeld, zoals de statige portretten uit de 17de eeuw. Het Huwelijksportret zindert van dubbelzinnigheden: lief en leed, historie en actualiteit.

Aankoop met steun van Bedrijfsvrienden, 2021

Met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum is een aanwinst van zeldzaam formaat aangekocht. Het Portret van Sir Norton Knatchbull uit 1667 is het grootste en meest ambitieuze portret van Samuel van Hoogstraten (1627-1678). Een unieke aanvulling op het werk van de veelzijdige Dordtse schilder en schrijver in de Collectie Dordrecht.

Portret van Sir Norton Knatchbull door Samuel van Hoogstraten toegevoegd aan collectie Dordrechts Museum.

Samuel van Hoogstraten

Portret van Sir Norton Knatchbull

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2021

1667

Sir Norton Knatchbull, een vooraanstaand Engels politicus en geleerde, is levensgroot en ten voeten uit afgebeeld: een van de duurste, meest exclusieve manieren om geportretteerd te worden. Levensgrote portretten zoals dit – te vergelijken met Rembrandts Marten en Oopjen – zijn door Hollandse meesters maar heel weinig geschilderd. In Engeland was dit type portret gebruikelijker. Het schilderij geeft een uniek beeld van de ambities en internationale carrière van een van Rembrandts belangrijkste leerlingen. Van Hoogstraten maakte verschillende reizen door Europa. Van 1662 tot 1667 woonde hij in Londen. Knatchbull was daar zijn belangrijkste opdrachtgever. De aanwinst laat zien hoe Van Hoogstraten zich aanpaste aan de Britse smaak: de houding van Sir Norton is ontleend aan bekende portretten van onder andere Anthony van Dyck, die grote invloed had op de ontwikkeling van dit genre in Engeland.

Schenking 2020

Dankzij een schenking van de Bedrijfsvrienden is de Collectie Dordrecht verrijkt met een indrukwekkend landschap van de Utrechtse schilder Jan Both (ca. 1618-1652). Een toepasselijk cadeau voor de 400ste verjaardag van Aelbert Cuyp. Het was een lang gekoesterde wens: een Italiaans landschap van Both, dat goed aansluit bij het werk van Dordrechts beroemdste schilder.

Jan Both - Italiaans landschap met de Ponte Molle - ca. 1650-1652

Jan Both

Italiaans landschap met de Ponte Molle

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2020

ca. 1650-1652

Aelbert Cuyp (1620-1691) is nooit in Italië geweest. De hoge bergen en het warme, zuidelijke licht in zijn landschappen nam hij over van Jan Both, die in 1642 uit Italië terugkeerde. Both heeft Cuyp letterlijk het licht laten zien. Op het schilderij met de Ponte Molle, een beroemde Romeinse brug, draait alles om licht: de warme gloed van een ondergaande zon. Rechts is nog net het gouden schijnsel te zien dat ieder ogenblik achter de steile berg kan verdwijnen. Een magisch moment, waarvan ook de figuren op de voorgrond even lijken te genieten. De vrouw op de ezel kijkt om en vangt prachtig de laatste zonnestralen op. Het is een schoolvoorbeeld van contre jour- of tegenlicht. De zon is buiten het zicht en als het ware achter het schilderij geplaatst. Op deze manier weet Both licht-donker contrasten en een enorme diepte te creëren. Het schilderij wordt beschouwd als een van zijn laatste werken. Het is alsof hij nog één keer een masterclass Italiaans licht geeft. Cuyp moet dit soort werken van Both vol bewondering hebben bestudeerd.

Schenking 2019

Gainsborough was een van de eerste schilders die zich door Aelbert Cuyp liet inspireren. De verwerving van dit Engelse schilderij is dan ook niet alleen van belang voor Nederland, maar is ook een unieke kans voor het Dordrechts Museum om de collectie in een internationale context te plaatsen. Met dit kwalitatief hoogstaande schilderij kan het unieke verhaal van de invloed van Cuyp op Gainsborough en de Engelse landschapschilderkunst blijvend worden verteld. Door deze internationale toevoeging wordt zowel de collectie Nederland als de collectie van het Dordrechts Museum in een bredere context en op een hoger plan gebracht.

Thomas Gainsborough - Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid - ca. 1786

Thomas Gainsborough

Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en een crowdfundingactie.

ca. 1786

Schenking 2019

Het schilderij is afkomstig uit de Grote Kerk van Dordrecht en toont de familie Van Beveren, een belangrijke regentenfamilie uit Dordrecht. Zij waren wijnhandelaren en burgemeesters. Afgebeeld zijn Pieter van Beveren met zijn eerste vrouw Alid Muys van Holy en zijn tweede vrouw Engelberta van der Lindt, beiden ook uit prominente Dordtse families.

Anoniem - 16de eeuw

Anoniem

16de eeuw

Het betreft een unieke vondst. Schilderijen uit de 16de eeuw duiken niet vaak op en uit Dordrecht vrijwel nooit. Dit werk werd volgens de kunsthandelaar gevonden op een rommelmarkt in Parijs. Toen was nog niet bekend hoe zeldzaam het is en voor wie het oorspronkelijk is gemaakt. Nog tijdens de kunstbeurs kon de afgebeelde familie met behulp van experts geïdentificeerd worden en werd de afkomst van het paneel uit Dordrecht bevestigd. De Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, die dit jaar 25 jaar bestaan, kwamen snel in actie en maakten vervolgens de aankoop mogelijk. Het jubileumjaar wordt vanaf juni gevierd met een tentoonstelling waar alle werken te zien zijn die (mede) door steun van de Bedrijfsvrienden zijn verworven. Deze recente aanwinst is de 25ste aankoop door de Bedrijfsvrienden die de collectie van het Dordrechts Museum versterkt. Het behoort nu tot de oudste schilderijen in de collectie.

Schenking 2019

De jubilerende Bedrijfsvrienden van het Dordrechts Museum hebben het museum een bijzonder zelfportret van de schilder Willem Bastiaan Tholen (1860-1931) geschonken. Zij bestaan nu 25 jaar. Maandagavond 7 januari nam wethouder cultuur Piet Sleeking het schilderij in ontvangst van voorzitter Ben Knüppe van de Bedrijfsvrienden.

Willem Bastiaan Tholen - 1895

Willem Bastiaan Tholen

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2019.

1895

Het betreft het schilderij Zelfportret in bosrijk landschap. Tholen maakte het werk in 1895, op 35-jarige leeftijd. Het schilderij werd door het Dordrechts Museum bij toeval ontdekt in een privécollectie. Het bestaan ervan was bekend, maar lange tijd was onduidelijk waar het zich bevond. Het schilderij is waarschijnlijk altijd in bezit van dezelfde familie geweest. De grootvader van de eigenaar had erg goede banden met diverse Nederlandse kunstenaars en kocht in de eerste decennia van de 20ste eeuw werken aan van onder andere Isaac Israëls en W.B. Tholen. De eigenaar bleek bereid het zelfportret van Tholen te verkopen aan het Dordrechts Museum.

Het schilderij is bijzonder omdat er geen enkel vergelijkbaar zelfportret van Tholen of zijn tijdgenoten bekend is. Het is een monumentaal en ingetogen zelfportret in een unieke landschappelijke setting. Juist deze compositie maakt het werk zo uniek voor zijn tijd. Het zelfportret vormt een belangrijke aanvulling op het werk van Tholen in de collectie van het Dordrechts Museum – zoals het prachtige Zomers Boerenlandschap – en daarmee op de collectie 19de-eeuwse schilderkunst. Ook heeft het Dordrechts Museum een unieke deelcollectie (zelf)portretten van kunstenaars, van de 16de eeuw tot nu, die als een kralensnoer door de verzameling van zes eeuwen Nederlandse schilderkunst heen loopt.

Schenking 2017

Donderdag 7 september 2017 vond de onthulling plaats van het schilderij Le port de Dordrecht van Johan Barthold Jongkind, een topstuk dat we onlangs bij veilinghuis Christie’s Amsterdam konden aankopen. Het gezicht op Dordrecht krijgt blijvend een prominente plek in het ons zo dierbare Dordrechts Museum en speelt een hoofdrol in de tentoonstelling Jongkind & vrienden, met werken van Monet, Boudin, Daubigny en anderen, die vanaf 29 oktober 2017 te zien is in het museum.

Johan Barthold Jongkind - Le port de Dordrecht - 1869

Johan Barthold Jongkind

Le port de Dordrecht

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum 2017

1869

Johan Barthold Jongkind (1819-1891) is een sleutelfiguur in de Europese schilderkunst van de 19de eeuw. Hij was een belangrijke schakel in de ontwikkeling van de moderne schilderkunst en met recht een voorloper van het impressionisme. Met zijn rake observaties en zijn directe, losse manier van schilderen waren Jongkinds schilderijen en aquarellen belangrijk voor de Franse kunstenaars. Vanuit de Hollandse, realistische traditie gaf Jongkind de aanzet tot het impressionisme in Frankrijk.

Schenking 2015

Dit prachtig eind 18de eeuws servies is aangekocht door de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. Het is niet zo maar een servies, maar een ‘Dordts’ servies. Ter gelegenheid van het huwelijk van twee Dordtenaren, Aart van der Kaa en Geertruida Willemszen, wordt er in 1792-1793 een servies besteld bij de firma Boch in Luxemburg. In de collectie van Huis Van Gijn bevinden zich twee portretjes van Van der Kaa en zijn echtgenote.

Aart van der Kaa & Geertruida Willemszen - Huwelijksservies - 1794

Aart van der Kaa & Geertruida Willemszen

Huwelijksservies

Schenking van bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015

1794

321 DELEN

Het is een unieke kans om een servies van zo’n omvang én met een bijzondere herkomst te verwerven. Hoewel er in de loop der tijd natuurlijk her en der een bord of schaal gesneuveld is, bestaat het nog altijd uit maar liefst 321 delen! Enkele borden zijn voorzien van de tekst Monsieur Aart van der Kaa et Madame Geertrude Willemszen Son-Epouse 1794. Het is heel goed mogelijk dat van deze borden het kersverse bruidspaar at ten tijde van het huwelijksdiner. Het servies is een prachtige toevoeging op de collectie Dordrecht en toont hoe er werd geleefd in de hogere kringen.

Schenking 2015

René Daniëls was de belangrijkste wegbereider van de hernieuwde belangstelling voor het schilderen in de jaren tachtig. Nog altijd wordt hij door jonge kunstenaars genoemd als een belangrijke bron. Dat maakt hem ook voor de collectie van het Dordrechts Museum tot een sleutelfiguur.

René Daniëls - Zonder titel - 1987

René Daniëls

Zonder titel

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015

1987

SCHENKING 2014

16 foto’s van George Hendrik Breitner werden geschonken, welke te zien waren in de tentoonstelling Foto’s van Breitner.
Breitner was een belangrijke vertegenwoordiger van het Amsterdamse Impressionisme, schilderde het stadsleven. De straat was zijn voornaamste onderwerp. Daar nam hij ook veel van zijn foto’s: dienstmeisjes en kruiers, de kermis en de markt, bouwputten en heistellingen. Breitner had vanaf zijn vroege jaren al een bijzondere belangstelling voor militairen en hun paarden. Ook daarvan maakte hij foto’s.

Schenking 2012

Dankzij de aankoop van het schilderij ‘De Maas bij Dordrecht’ uit 1884 van Eugène Louis Boudin is het Dordrechts Museum in staat een verband te leggen tussen verschillende beroemde schilders en verschillende perioden uit de kunstgeschiedenis.
‘De Maas bij Dordrecht’ werd dankzij de steun van de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum gekocht op een veiling in New York. Het kwam uit particulier bezit.

Eugène Louis Boudin - De Maas bij Dordrecht - 1884

Eugène Louis Boudin

De Maas bij Dordrecht

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2012

1884

Het Dordrechts Museum heeft op de TEFAF in Maastricht een uniek plafondstuk kunnen verwerven. Met steun van de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum is het vogelstuk van Busschop aangekocht. Een fraaie aanwinst voor de decoratieve schilderkunst in het museum. De fabelachtige vogels passen prachtig tussen de eend van Cuyp en de vogelbehangsels van Schouman.

Abraham Busschop - De raaf die beroofd wordt van de veren waarmee hij zich had getooid - 1708

Abraham Busschop

De raaf die beroofd wordt van de veren waarmee hij zich had getooid

Aankoop met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2011

1708

Aankoop met steun van Bedrijfsvrienden, 2009

Twee onbekende kinderen, een jongen van negen en zijn zusje van zeven, als herder en herderin in een landschap. Toonbeelden van onschuld zijn het, en oppassend bovendien. Het bij de hoorns vatten van de bok – symbool van wellust – wijst daarop.

Jacob Cuyp - Twee kinderen met vee in een landschap met een herder bij een ruïne - 1651

Jacob Cuyp

Twee kinderen met vee in een landschap met een herder bij een ruïne

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2009

1651

Kinderportretten waarin het buitenleven wordt verheerlijkt, waren een specialiteit van Jacob Cuyp. Dit schilderij maakte hij samen met zijn zoon, landschapspecialist Aelbert. Zo werkten ze wel vaker samen aan één schilderij. Jacob schilderde hier waarschijnlijk de kinderen en dieren. Aelbert zorgde voor het landschap met de warme gouden gloed, zijn handelsmerk. Met de aankoop van dit monumentale portret kan het museum niet alleen de eigen specialismen van vader en zoon Cuyp, maar ook hun samenwerking prachtig laten zien.

Aankoop met steun van bedrijfsvrienden, 2008

Al sinds 1948 was Van Goyens schilderij een echte publieksfavoriet in het Dordrechts Museum. Nadat het in 2006 was teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar, de erven van kunsthandelaar Goudstikker, werd meteen een grootscheepse actie op touw gezet, ‘Geef Dordrecht zijn gezicht terug’. Met steun van fondsen, bedrijfsleven en vele particulieren kon het in 2008 worden teruggekocht en voorgoed aan de collectie Dordrecht worden toegevoegd.

Jan van Goyen - Gezicht op de Oude Maas - 1651

Jan van Goyen

Gezicht op de Oude Maas

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en vele andere fondsen, bedrijven e

1651

Serie van vijf behangsels

Aangekocht met steun van de Mondriaanstichting, de Vereniging Rembrandt, de Gemeente Dordrecht en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. In 2005 deed het Dordrechts Museum een bijzondere aankoop. Vijf zeldzame behangselschilderingen van de Dordtse schilders Jacob en Abraham van Strij konden als serie worden gekocht, vlak voordat ze ieder afzonderlijk zouden worden geveild. De schilderingen bleken afkomstig uit een pand aan de Groenmarkt in Dordrecht. De Van Strijs maakten ze op bestelling, precies passend in de kamerbetimmering. Een ‘kamer in ’t rond’ werd dit ook wel genoemd.

Om het effect van zo’n 18de-eeuwse kamer zichtbaar te maken, werd bij de verbouwing van het Dordrechts Museum in 2010 een reconstructie uitgewerkt: een hedendaagse vertaling van een kamer in ’t rond. Zowel de aankoop van de behangsels, als deze bijzondere reconstructie werd mede mogelijk gemaakt door de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum.

Schenking 2005

Dit kleine, maar opvallende schilderijtje dook op tijdens de voorbereidingen voor de tentoonstelling Dromen van Dordrecht (2005). Dat het standbeeld van Ary Scheffer op het plein duidelijk te herkennen is, maakte het voor het Dordrechts Museum extra aantrekkelijk. Het museum bezit immers de grootste Scheffercollectie ter wereld.

Dordtse gracht met bruggetje. Aan weerszijden van het water staan huizen. Het is een kleurrijk geheel.

Eugène Boudin

La Place Ary Scheffer, Dordrecht

1884

Schenking 2005

Aangeboden in 2005 bij het afscheid van ING. J.H. Scheltens als voorzitter van de bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. ‘The modern Peter de Hoog (Pieter de Hooch)’, zo noemde een Engelse kunstkenner Abraham van Strij na een bezoek aan diens atelier in Dordrecht. Voor Van Strij vast een compliment, want de 17de-eeuwse De Hooch met zijn helder verlichte interieurs en doorkijkjes was voor hem een belangrijk voorbeeld.

Abraham van Strij - Interieur met een soldaat en een dienstmeid - 1825

Abraham van Strij

Interieur met een soldaat en een dienstmeid

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2004

1825

Ongeëvenaard is Van Strij in zijn heldere, warme en zonnige uitvoering. Dit late werk, een jaar voor zijn dood gemaakt, vult het geringe aantal genrestukken van Abraham van Strij in de collectie van het Dordrechts Museum dan ook prachtig aan.

Aangekocht in 2004

Aangekocht met steun van de Modriaan stichting, Vereniging Rembrandt, Gemeente Dordrecht en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. Aelbert Cuyp is vooral bekend om zijn zonnige, weidse landschappen met koeien en paarden. Met dit schilderij laat hij zich van een heel andere kant zien. Hij maakte een levensecht portret, dat sterk tot de verbeelding spreekt. Een prachtige aanvulling op de collectie van het Dordrechts Museum, dat de veelzijdigheid van Cuyp nu beter dan ooit kan tonen.

Aelbert Cuyp - Portret van de eend Sijctghen - 1647 - 1650

Aelbert Cuyp

Portret van de eend Sijctghen

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2004

1647 - 1650

Aangekocht in 2002

Aangekocht met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en Vereniging Rembrandt. Het brievenbord van Van der Meulen vormt een waardevolle aanvulling op de uitgelezen verzameling 17de-eeuwse stillevens die het Dordrechts Museum bezit, en een prachtige tegenhanger voor het werk van zijn leermeester Van Hoogstraten. Buiten het Dordrechts Museum is in Nederlandse openbare collecties geen werk van Van der Meulen te vinden. Dat maakt dit brievenbord tot een unieke aanwinst voor de collectie Dordrecht én Nederland.

Cornelis van der Meulen - Trompe l'oeil brievenbord - 1673

Cornelis van der Meulen

Trompe l'oeil brievenbord

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2003

1673

Aangekocht in 2002 met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vrijwilligers van het Dordrechts Museum. In 2002 was dit schilderij voor het eerst voor publiek te zien op een overzichtstentoonstelling van Jacob Cuyp in het Dordrechts Museum. Nog tijdens de expositie werd het aangekocht.

Jacob Gerritsz. Cuyp - Herderin met kind in een landschap - 1627

Jacob Gerritsz. Cuyp

Herderin met kind in een landschap

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en Vrijwilligers Dordrechts Museum, 2002

1627

Schenking 2001

Een foto uit 1904 laat zien dat het ruiterstandbeeld een ereplaats had in Huis Van Gijn. Door onbekende oorzaak is het daarna verdwenen; het bevond zich althans rond 1955 niet meer in de verzameling. Vlak voordat het museum in 2001 na een ingrijpende restauratie werd heropend, bleek op een veiling in Rotterdam een bronzen ruiterstandbeeld van Willem de Zwijger te worden geveild. Dankzij de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, kon Huis Van Gijn worden heropend met in de rode salon, net als bij de heer en mevrouw Van Gijn, een bronzen Willem de Zwijger.

Anoniem - Ruiterstandbeeld van Willem de Zwijger - 1900

Anoniem

Ruiterstandbeeld van Willem de Zwijger

1900

Ary Scheffer - Portret van Marie, prinses van Orléans - 1837

Ary Scheffer

Portret van Marie, prinses van Orléans

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 1999

1837

Ary Scheffer - De Hemelse en Aardse Liefde - 1850

Ary Scheffer

De Hemelse en Aardse Liefde

Aangekocht in 2000 met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Rembrandt en Mondriaan Stichting.

1850

In 1999 bracht de Franse kunsthandelaar Jean Francois Heim dit meesterlijke portret van Marie, Prinses van New Orléans op de markt. Het Dordrechts Museum wilde het graag verwerven. In de rijke Schefferverzameling van het museum bevonden zich al schetsen en gipsmodellen van de hand van Marie zelf, maar een goed voorbeeld van de relatie tussen Scheffer en zijn favoriete leerling ontbrak. De Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum waren zo genereus om het koninklijk portret aan te kopen en aan het museum te schenken.

De Hemelse en Aardse Liefde was in particulier bezit. Hoewel het Dordrechts Museum als enige een vrijwel volledig overzicht kon geven van de ontwikkelingen in het oeuvre van deze beroemde 19de-eeuwse meester, ontbrak een werk uit diens klassieke periode. Met de aankoop van De Hemelse en Aardse Liefde kon hierin worden voorzien.

Schenking 1999

Geschonken met steun van stichting Hendrik Muller Vaderlandsch Fonds, M.O.A.C. gravin van Bylandt Stichting, Stichting K.F. Heinfinds, VSB fonds, Vereniging Rembrandt, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum 1842-1992. Deze vergulde dekselbokaal was ooit het pronkstuk van de broederschap van de wijnkopers in Dordrecht. De verwervind van dergelijk zeer zeldzaam en dus zeer kostbaar oud zilverwerk is voor vrijwel alle Nederlandse musea een onmogelijkheid zonder de steun van vele partijen. Dankzij de financiële steun van velen was het uiteindelijk mogelijk deze dekselbokaal naar de stad van herkomst te laten terugkeren.

Dekselbokaal, Huis Van Gijn

Anoniem

Dekselbokaal

Huis Van Gijn

1852

Schenking 1999

Het Dordrechts Museum bezat al jaren werken van Gabriël uit de periode omstreeks 1884. Een vroeg schilderij van het type Het Drielse Veer ontbrak nog, tot het na afloop van de overzichtstentoonstelling Paul Joseph Constantin Gabriël (1828-1903). Colorist van de Haagse School, uit particulier bezit kon worden gekocht door de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. Met dit schilderij is een van Gabriëls hoogtepunten aan de collectie toegevoegd.

Paul Joseph Constantin Gabriël - Het Drielse veer - 1863

Paul Joseph Constantin Gabriël

Het Drielse veer

schenking bedrijfsvrienden 1999

1863

Schenking 1997

Met de aankoop van dit schilderij werd de verzameling schilderijen van Nicolaes Maes uitgebouwd tot een hechte eenheid. Door een royaal gebaar van de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum kon het Portret van Margaretha de Geer aan de collectie worden toegevoegd.

Nicolaes Maes - Portret van Margaretha - 1669

Nicolaes Maes

Portret van Margaretha

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en een particuliere schenker uit Dordrecht, 1997

1669

Er zijn meerdere portretten van Margaretha de Geer en haar man bekend. Het meest beroemd zijn de pendanten, nu in de National Gallery in Londen, die Rembrandt omstreeks 1661 schilderde. Alle andere portretten van de beide echtelieden zijn door Dordtse kunstenaars vervaardigd.  Cuyp heeft Margaretha twee maal geportretteerd, diens zoon Aelbert één keer. Maes heeft Margaretha in de periode 1660-1669 maar liefst drie keer geschilderd.

Schenking 1996

Fernhouts’ oeuvre lijkt zeer verschillend. In de jaren dertig was hij een realistische fijnschilder, in de jaren veertig is de toets opvallend zichtbaar, maar, zoals Fernhout zelf zei in een interview in 1963: “Wezenlijke veranderingen zijn er niet (…) In mijn eerste schilderijen waren alle elementen van nu al aanwezig (…) maar rechtstreeks herkenbaar. Wat niet wil zeggen dat ik nu abstraheer, ik maak een nieuw beeld van wat ik zie, ik vertaal het in kleur en ritme.” Juist dit vertalen van het waarneembare in eenvoudige toetsen maakt Winter voor de collectie zo waardevol.

Abstracte voorstelling van winter in blauwe tonen

Edgar Fernhout

Winter

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 1996

1964

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.