Holland op z’n mooist

Het voorjaar van de Haagse School
5 april 2015 t/m 6 september 2015

Onder de titel Holland op z’n mooist werken het Dordrechts Museum en het Gemeentemuseum Den Haag samen aan twee tentoonstellingen die naadloos op elkaar aansluiten  en samen het complete verhaal van de Haagse School vertellen. In Dordrecht gaat het over het begin van de Haagse School en in Den Haag komt de latere periode aan bod.

Bij deze tentoonstelling maakten Jeanne van der Horst en Annemarie Strijbosch de multiscreen documentaire Sentiment & Werkelijkheid.

Met Holland op z’n mooistHet voorjaar van de Haagse School toont het Dordrechts Museum de Haagse School in een verrassend perspectief door een verbinding te leggen met de vaak onderbelichte invloeden vanuit de Romantiek. De tentoonstelling laat bezoekers op een andere manier kennismaken met de Haagse School en laat zien waar de wortels en invloeden van deze succesvolle kunststroming liggen.

Er is voor de liefhebber veel te genieten tijdens Het voorjaar van de Haagse School. Meer dan 100 topstukken van onder andere Jozef Israëls, Willem Roelofs, de gebroeders Maris en Mauve vormen samen een prachtige tentoonstelling en tonen het ontluiken van de Haagse School.

Rondleidingen

De standaardrondleiding ‘Holland op z’n mooist, het voorjaar van de Haagse School’, kun je voor 1 of 1,5 uur boeken.

Er zijn ook 4 themarondleidingen om uit te kiezen.

De Haagse School & het landschap

Maak een reis door landschappen die van invloed zijn geweest op de schilders van de Haagse School. Hierbij komen ook de landschappen uit de 17e en 18e eeuw aan bod komen, zoals van Van Goyen of Cuyp.

De Haagse School & Ary Scheffer

Onze Dordtse held Ary Scheffer staat aan het begin van de Haagse school. Ontdek het tijdens deze rondleiding door de tentoonstelling gecombineerd met een bezoek aan de Ary Scheffer zalen (1 of 1,5 uur).

De Haagse School - vissers & boeren

Vissers en boeren waren halverwege de 19e eeuw de nieuwe helden in de ‘moderne’ kunst van de Haagse School. Het zware leven van de gewone mens was een grote inspiratiebron voor vele schilders zoals Jozef Israëls,  Mesdag, Blommers, en Mauve (1 of 1,5 uur).

De Haagse school & romantiek

Ontdek hoe sentiment en werkelijkheid samenkomen in de Haagse School.  De tentoonstelling wordt gecombineerd met een bezoek aan de vaste collectie Hollandse romantiek (1 of 1,5 uur).

Direct boeken

Voor informatie en direct boeken stuur je een e-mail naar rondleidingen@dordrechtsmuseum.nl of bel je naar +31(0)78 7708708.

Scholen

Er is een leuk programma schoolkinderen. Lees alle informatie over rondleidingen aan het primair en voortgezet onderwijs.

Schets als de schilders van de Haagse School

Schetsboekjes met tips en leuke opdrachten af te halen bij de balie. € 1,50 inclusief potlood.

Topstukken

De oervaders van de Haagse School, Jozef Israëls en Willem Roelofs, lieten zich in de beginperiode sterk beïnvloeden door de Romantiek en de schilders van Barbizon. Israëls reisde al op jonge leeftijd naar Parijs, waar hij kennis maakte met de thema’s en schilderijen van de van oorsprong Dordtse schilder Ary Scheffer, destijds een van de bekendste schilders van de Romantiek. Willem Roelofs liet zich inspireren door de schilders van Barbizon, die het landschap en het boerenleven in Frankrijk schilderden.

 

Mauve | Bomschuit met sleppaarden

Aan een schilderij zoals dit moet de criticus Van Santen Kolff gedacht hebben toen hij in 1875 de naam Haagse School gaf aan een groep gelijkgestemde kunstenaars die de alledaagse werkelijkheid schilderden in stemmig grijze tonen. Niemand kon zo mooi dat paarlemoeren grijs schilderen als Mauve. In dit schilderij zet hij meesterlijk de donkere bomschuit neer tegen de achtergrond van een zilverzilte lucht boven zee en het grijsgele strand. Van Gogh noemde hem in een van zijn brieven daarom de ‘meester van het grijs’.

Bomschuit met sleeppaarden | Anton Mauve | 1876 Dordrechtsmuseum
Israëls J verdronken visser

Een indrukwekkend stuk, groots en meeslepend. Jozef Israëls op de top van zijn kunnen. En net als Dromen, het beeldmerk van de tentoonstelling Het voorjaar van de Haagse School, iconisch voor de vroege Haagse School.

De verdronken visser | Jozef Israëls | 1861 | National Gallery London
Roelofs_koeien aan de waterkant bij het Gein

Willems Roelofs kan ontroeren met vlugge landschapsschetsen, maar ook overweldigen met zorgvuldig gecomponeerde atelierstukken. Hij was de wegbereider van de landschapsschilderkunst van de Haagse School. Van een romanticus met gedetailleerde voorstellingen van ruïnes en eiken, ontwikkelde hij zich tot een schilder die de ‘adem van de natuur’ direct voelbaar wilde maken. Roelofs bezocht in 1852 Barbizon. Hij bracht het devies van de Franse schilders retournons à la nature over op de Hollandse landschapsschilders.

Koeien aan de waterkant bij het Gein | Willem Roelofs | 1833 Dordrechtsmuseum
Meisje in tranen | Ary Scheffer

Dichters en schilders in de Romantiek stelden zich de melancholie vaak voor als een persoon of personificatie; vaak was dit een huilend of peinzend meisje alleen in de natuur. Scheffer heeft met name in de jaren 20 van de 19e eeuw vele meisjes aan de oever geschilderd, waar dit er een van is.

Meisje in tranen aan de oever van de zee | A. Scheffer Dordrechtsmuseum
Israels, J. Mijmering

Jozef Israels, was een groot bewonderaar van Scheffer. Hij schilderde naar aanleiding van dit werk zijn eigen versie.

Mijmering | J. Israels 1850 Dordrechtsmuseum
Bomschuit | B. Blommers

Bomschuit | B. Blommers

Dit onderwerp heeft Blommers gemeen met Jozef Israëls, hoewel hij het minder dramatisch verbeeldt. Wat opvalt is de virtuositeit van Blommers om een interessante compositie op te zetten.

Maris, M., Wasdag

Wasdag | M. Maris

Als schilder, tekenaar, etser en lithograaf hoorde Matthijs Maris tot de Impressionistische Haagse School, net als zijn broers Jacob en Willem.

Stad aan het Water | J. Maris

Liet Maris zich door Dordrecht inspireren? Hij kwam er tussen 1870 en 1890 graag en veel. Maar in de jaren ’80 legde hij zijn impressies niet meer direct op doek vast. Hij schilderde alleen nog op zijn atelier.

Maris, W. zomer

Zomer | W. Maris

Willem Maris heeft het schilderen van geen vreemde. Vooral Jacob heeft Willem ‘voort geholpen’. Hij hield van de zon als artiest, hij genoot ervan als mens.

Sluit het Verborgen Museum