De Maand van de Grafiek

8 oktober 2016 t/m 30 oktober 2016

De grafiek, een bijzondere en autonome kunstvorm, is springlevend. Het Dordrechts Museum, in samenwerking met Stichting AppendiX, wendt de Maand van  de Grafiek graag aan om de prentkunst van 25 hedendaagse kunstenaars te presenteren. Vanaf zondag 9 oktober zijn er in het museum prachtige etsen, litho’s en prints te bewonderen. Daarnaast is er een kleine tentoonstelling ingericht met etsen van Wout van Heusden.

Maand van de Grafiek

De Maand van de Grafiek is een landelijk evenement verspreid over 140 locaties en toont een overzicht van de stand van zaken in de actuele grafiek. Het Dordrechts Museum is één van deze locaties en heeft voor deze grafiekmaand de speciale museum ladekasten ingericht met grafisch werk van 25  kunstenaars. Deze ladekasten staan verspreid door het museum opgesteld en tonen zowel traditionele druktechnieken zoals etsen, hoogdruk en litho als meer actuele tendensen zoals risoprints, c-prints, en 3-dimensionale objecten.

Met werk van Cees Andriessen, Hans Andringa,Tijs van Bakel, Rudi Bastiaans, Arja van den Berg, Hillegon Brunt, Gerbrand Burger, Anuli Croon, Jacomijn den Engelsen, B.C. Epker, Eric Jan van de Geer, Annelies de Greef, Jochem Harteveld, Stefan Hoffmann, Arno Kramer, Ondine de Kroon, Ton Martens, Inez Odijk, Stijn Peeters, Henning Rosenbrock, Alexandra Roozen, Erik-Jan van der Schuur, Roos Terra, Monique van Wensveen en Ina van Zyl.

Wout van Heusden

Naast de ladekasten is er in het Dordrechts museum ook een presentatie te zien van het werk van Wout van Heusden (1896-1982) Zijn etsen tonen een intrigerende wereld van wonderlijke figuren en surrealistische landschappen. Al in 1962 organiseerde museum Boijmans Van Beuningen een eerste retrospectieve tentoonstelling van zijn grafiek. In de jaren daarna volgden meer solo tentoonstellingen in stedelijke musea.

Van Heusden kwam uit een arbeidersgezin. Hij was al jong bezeten van tekenen en schilderen, maar moest in de leer bij een huisschilder. Als avondstudent aan de Rotterdamse kunstacademie maakte hij zich de grafische technieken eigen. Aanvankelijk schilderde hij surrealistische onderwerpen. Zijn grafiek sloot daar bij aan. Gaandeweg werden de ets en vooral de aquatint belangrijker. Hij werkte graag vanuit toevallige patronen of vlekken. Daarmee schiep hij een wereld van vreemde gestalten en mythische figuren, scheepswrakken en apocalyptische landschappen.

Het Dordrechts Museum verwierf de grafiekcollectie in 2015 als schenking van het Rotterdamse echtpaar Van Waardenberg-Hoesen. Van Waardenberg kwam veel bij de kunstenaar thuis. Ze voerden dan lange gesprekken over kunst. Af en toe kocht Van Waardenberg een werk. Uiteindelijk omvatte de collectie zo’n zeventig bladen. Deze collectie is grotendeels te bewonderen in het Dordrechts Museum. De tentoonstelling loopt tot 7 mei 2017.

Ton Martens

Dat grafiek niet alleen in een geoutilleerde werkplaats wordt gemaakt, is te zien in het werk van Stefan Hoffmann. Reizend over de wereld drukt hij direct op locatie zijn zeefdrukken op ramen of muren en laat zich daarbij inspireren door beelden die hij ter plekke vindt. Ook Ton Martens werkt op locatie. Hij maakt een afdruk van een monument, gebouw of plek met een historische betekenis, door middel van frottage. Het beeld ontstaat door de textuur van een oppervlak met bijvoorbeeld potlood of krijt af te wrijven op papier. Deze techniek grijpt op een heel directe manier terug naar een van onze vroegste grafische gewaarwordingen; het zien van een voetspoor, de afdruk van een plant.

Stijn Peeters laat in de tentoonstelling een eigentijdse versie van een zogenaamde centsprent zien. Van oudsher zijn dat kleine houtsneden. Hier is op een schilderachtige manier een beeldverhaal geëtst, waarin fabeldieren, narren, en andere wezens figureren in fragiele lijnen en donkere aquatinten.

Stichting AppendiX Grafiek wil met de tentoonstelling grafiek weer onder de aandacht brengen bij het museumpubliek.

Sluit het Verborgen Museum