In 1981 exposeerden 12 beeldhouwers van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers, sector Dordrecht, in het Dordrechts Museum. Met de tentoonstelling wilden zij destijds de belangstelling voor eigentijdse beeldhouwkunst stimuleren. Inmiddels is het 2018 en veel leden van de sector Dordrecht zijn nog steeds actief en maken regelmatig nieuw werk. Een goede reden om bij dit 40-jarig jubileum stil te staan.

Marco de Nood - Nederlandse kring van beeldhouwers - 1982

Marco de Nood

Nederlandse kring van beeldhouwers

Marco de Nood - Nederlandse kring van beeldhouwers - 2018

Marco de Nood

Nederlandse kring van beeldhouwers

2018

OMZIEN is geheel samengesteld door de kunstenaars zelf, in samenwerking met het Dordrechts Museum. Het toont zowel recente als oudere werken van de beeldhouwers. Er komt een diversiteit aan vormen en materialen aan bod, van het figuratieve werk in brons en gips van Maria Glandorf tot aan de abstracte werken van Henk van Bennekum, die graag speelt met zichtlijnen en perceptie. Het werk van Ewerdt Hilgemann oogt juist weer industrieel. Zijn geïmplodeerde kubussen zijn ogenschijnlijk bij toeval zo ontstaan. Ook wordt het organische werk van Jan Asjes van Dijk getoond. Hij vindt zijn inspiratie veelal in de natuur en de eeuwige cyclus van het leven. Wie goed kijkt herkent vormen van zaadbollen, bladeren en andere plant-achtige structuren.

KUNSTENAARS

Jan Asjes van Dijk, Henk van Bennekum, Maria Glandorf, Ewerdt Hilgemann, Lucien den Arend, Joop Beljon, Cor van Gulik, Jane Leeuwenburg, Ian Pieters, Roel Teeuwen, Marry Teeuwen de Jong en Jan Timmer.