Tentoonstellingen

Bekijk de bijzondere tentoonstellingen Het oog van Jan Veth en de Galatea Kunstprijs 2023, die t/m 3 september in het museum te zien zijn. Ook is de nieuwe tentoonstelling A room with a view te zien. Hier tonen zes jonge, internationale ontwerpers een combinatie van eigen werk en voorwerpen die ze kozen uit de collectie van de Dordtse musea. Benieuwd naar deze bijzondere combinatie van nieuwe en oude kunst? Kom dan zeker langs, niet alleen om te kijken, maar ook te luisteren en te doen. Ga in gesprek met de ontwerpers, vul het Doe-blad in of neem deel aan een workshop.

Naast de tijdelijke tentoonstellingen is de vaste collectie altijd te bewonderen. Deze neemt je mee door zes eeuwen schilderkunst. Met de gratis audiotour kun je op je eigen tempo de collectie verkennen.

Activiteiten

Je kan deze zomer niet alleen kijken in het Dordrechts Museum, maar ook doen! Ontdek bijvoorbeeld in de tentoonstelling A room with a view meer over alledaagse thema's door spelletjes te spelen, te kleuren en het Doe-blad in te vullen. En maak op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag kennis met de ontwerpers van de tentoonstelling en doe mee met een van de workshops op zaal.

Kijk in de tentoonstelling Het oog van Jan Veth naar prachtige portretten. Vervolgens kan je in de Jan Veth studio gelijk zelf aan de slag om een (zelf)portret te maken aan de hand van een foto of door heel goed in de spiegel te kijken.

Naast de wisselende tentoonstellingen hoef je ook in de vaste collectie niet stil te zitten. Zo haal je bij de kassa van het museum het gratis Museumdobbelspel dat je door het hele museum kan spelen. Dit spel is leuk voor het hele gezin en mag je na je museumbezoek mee naar huis nemen.

Wil je jouw tekentalent ontwikkelen? Doe dan de tekentour aan de hand van de Museumtekengids. Deze is te koop in de museumwinkel voor €7,50 en staat vol met verschillende tekenopdrachten die je in het museum (of thuis) kan doen.

Je kennis bijspijkeren deze zomer? Ook dat kan in het Dordrechts Museum. Zo kan je op 22 juli deelnemen aan de workshop kunstkritiek schrijven door Zoë Dankert. En is er op 18 en 19 augustus een tweedaagse Summerschool over het thema kunst en maatschappij, georganiseerd door Take pART.

Alle leeftijden

Het museum is leuk voor alle leeftijden en ook goed te bezoeken met kinderen, zij hebben t/m 18 jaar gratis entree. De activiteiten in A room with a view, het Museumdobbelspel, de Jan Veth portretstudio en de Museumtekengids zijn goed te doen voor en met kinderen.