Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Met trots toont het Dordrechts Museum drie bijzondere werken van Reinier Lucassen. De drie schenkingen zijn een waardevolle aanvulling op Een Gezellig Hoekje, dat het museum al in langdurig bruikleen heeft van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Het viertal schilderijen demonstreert, met dank aan de schenkers, de veelzijdige praktijk van Lucassen. De werken zijn aan de Willaertswand te bewonderen tot 1 september 2024.

Reinier Lucassen - Roodwangschildpad - 1967

Reinier Lucassen

Roodwangschildpad

Toegezegde schenking particuliere collectie, 2024

1967

Reinier Lucassen - Tot welke conclusie Piet Mondriaan kwam - 1967

Reinier Lucassen

Tot welke conclusie Piet Mondriaan kwam

Dordrechts Museum, schenking Door Hezemans, 2023

1967

Reinier Lucassen - Pink Nude - 1994-'97

Reinier Lucassen

Pink Nude

Dordrechts Museum, schenking Hans Kappetein, 2023

1994-'97

Reinier Lucassen - Gezellig hoekje - 1968

Reinier Lucassen

Gezellig hoekje

Dordrechts Museum, bruikleen RCE [verzameling Van Bilderbeek-Lamaison]

1968

‘Lucassen schenkt u een zonnige levenskijk.’ Met die belofte maakt Reinier Lucassen in 1967 reclame voor zichzelf. Hij geldt als Nederlandse Pop Art kunstenaar: eigenzinnig en ironisch. Een hoogtepunt in zijn carrière is zijn uitzending naar de Biënnale van Venetië In 1986.

Lucassen (Amsterdam, 1939) groeit op tijdens de Tweede Wereldoorlog en wederopbouwjaren. In de prille consumptiemaatschappij ontwikkelt hij zich als kunstenaar. Hij schildert alledaagse dingen. Een schemerlamp. Een luie stoel. Zijn beroemdste doek heet: Een Gezellig Hoekje. Het is uit 1968, de tijd van welvaart, maar ook van de Koude Oorlog. De huiselijkheid van Een Gezellig Hoekje botst op een patroon van helrode blokken.

Lucassen combineert twee werelden: figuratie met abstractie; het optimistische decor uit reclames naast symbolische (letter)tekens. Hij wordt gerekend tot de Nieuwe Figuratie. Zelf spreekt hij van Nieuwe Synthese. In het schilderij Tot welke conclusie Piet Mondriaan kwam (1967) speelt hij een bordspel met kunst van beroemde collega’s. Kunst is zijn vrijplaats in een steeds veranderende realiteit. Zijn schildpad, mogelijk een zelfportret, demonstreert het levenspad: berg op, berg af.