Op vrijdag 1 september geeft het literair podiumcollectief Het Feest der Poëzie in het Dordrechts Museum een voorstelling over de beweging "De Tachtigers". Laat je meevoeren in het verhaal van Veth en zijn tijdgenoten in voordracht en muziek.

In de tweede helft van de 19e eeuw werd De Tachtigers opgericht, een groep rebelse twintigers die tradities wilden verbreken en de literatuur en kunst wilden vernieuwen. Leden zijn onder andere de schrijvers Frederik van Eeden, Willem Kloos, Albert Verwey, Lodewijk van Deyssel, Paul Verlaine en Louis Couperus. Om hun baanbrekende idealen te verkondigen, werd in 1885 De Nieuwe Gids opgericht. Schilder en kunstcriticus Jan Veth sloot zich aan bij deze beweging en portretteerde vele leden van deze groep jonge makers. In De Nieuwe Gids werden zijn sonnetten en kunstkritieken gepubliceerd.

Duik samen met Het Feest der Poëzie in deze boeiende periode waarin Jan Veth leefde en werkte. In deze voorstelling brengt voordrachtskunstenaar Simon Mulder en acteur Marcel Faber in de rol van Jan Veth de teksten van De Tachtigers weer tot leven. De gedichten van de schrijvers die op muziek zijn gezet door bevriende componisten, zoals Alphons Diepenbrock, worden gespeeld door zanger Saskia Martig-De Man en muzikant Daan van de Velde.

18.30-19.30 uur Gelegenheid tot bezoek museum.*

19.30-20.15 uur Start voorstelling in de Schoumanzaal in museumrestaurant Art & Dining

20.15-20.30 uur Pauze

20.30-21.15 uur Vervolg voorstelling

21.15 uur Einde programma

*Hier dien je een entreebewijs voor te kopen of maak gebruik van gratis toegang met een Dordtpas, Rotterdampas of Museumkaart.

Wat: Jan Veth: Feest der Poëzie
Wanneer: 01 sep 2023