In Drylands verbindt hij het alledaagse in de (stedelijke) cultuur van zijn geboorteland Peru met grotere verhaallijnen door tijd en ruimte heen. Kameya, die al langere tijd buiten Peru woont, bekijkt zijn geboorteland van enige afstand. Ver weg van huis krijgen objecten en rituelen een andere betekenis, of verliezen zelfs aan betekenis. Speciaal voor deze tentoonstelling maakte hij enkele nieuwe werken.

Rituelen uit het dagelijks leven

Het werk van Kameya is geworteld in persoonlijke verhalen en in de geschiedenis van de stedelijke subcultuur van de Peruaanse hoofdstad Lima en Japan. Zijn geboorteland Peru kent van oudsher een grote gemeenschap Japanse migranten. Hij reflecteert via schilderijen, muziek en objecten op ogenschijnlijk onbeduidende ervaringen, herinneringen en rituelen uit het dagelijks leven. Daarmee raakt zijn werk aan grote en actuele thema’s als migratie, verlies en verandering. Ook de verbeelding van het verleden en de toekomst speelt een rol.

Keramiek en gevonden voorwerpen

De kunstwerken bestaan uit een combinatie van gevonden of toegeëigende voorwerpen, schilderijen, keramiek en installaties. In een van de schilderijen in de tentoonstelling combineert de kunstenaar de beeldtaal van een altaar – een veel voorkomend verschijnsel in het straatbeeld van Lima – met een eigentijdse muurschildering. Waar deze straataltaren normaal een heilige tonen, is die figuur in dit werk vervangen door een scene van een menigte die poppen van bekende personen en politici verbranden. Een gebruik dat iedere jaarwisseling terugkomt.

Tentoonstelling verlengd

De eerste museale solotentoonstelling van Arturo Kameya, Drylands is te zien tot en met 8 mei 2022.

Verspreid door de zaal zijn geschilderde panelen en objecten van keramiek in de vorm van opgevouwen kledingstukken, fruit en ander voedsel te zien. Dit is een verwijzing naar het Japanse Obon feest, de dag van de doden. Op deze dag wordt voedsel achter gelaten in een tempel en bij huisaltaren.

Arturo Kameya

Arturo Kameya

Over Arturo Kameya

Arturo Kameya (Peru, 1984) woont en werkt in Amsterdam. Deze zomer rondt hij zijn residentie aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten af. In oktober 2021 nam hij deel aan de Triënnale van het New Museum in New York.

Kameya werkt met verschillende materialen die hij samenbrengt in zijn presentaties, waaronder keramiek, acryl en gips. Hij wordt vertegenwoordigd door Grimm Gallery.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.