A room with a view - nieuwe vensters op het dagelijks leven - vanaf 25 juni

Dag in dag uit maken we gebruik van bepaalde objecten en hebben we, gemerkt of ongemerkt bepaalde rituelen die we uitvoeren. Maar waarom doen we dat nu zo? En hoe zal dit in de toekomst zijn? In A room with a view – nieuwe vensters op het dagelijkse leven laten zes jonge internationale ontwerpers je nadenken over 'gewone' dagelijkse dingen. Bruno Baietto, Teresa Fernández-Pello, Clara Schweers, Ceola Tunstall-Behrens, Alex Werth en Te-Yen Hsu combineren hun installaties met zelfgekozen kunst- en gebruiksvoorwerpen uit de rijke Collectie Dordrecht. Deze tentoonstelling nodigt museumbezoekers van alle leeftijden uit te kijken, horen en doen.

Evelyn Taocheng Wang – vanaf 17 september

Evelyn Taocheng Wang combineert Aziatische schilder- en kalligrafietradities met Westerse schilderkunst, video, fotoperformance en multimedia. ‘Wat is je bestemming, je plaats in de wereld en je eigen invloed daarop?’ Vragen over het lot en de gevolgen van migratie en globalisering geven dit werk actuele relevantie. Tegelijk is het een toonbeeld van elegantie, met een humoristische toets. Het Dordrechts Museum toont in nauw samenwerking met de kunstenaar, nieuw werk in een ruimtelijke installatie.

KISS MY SOUL - Uitbundige en veelzijdige liefde anno nu – vanaf 15 oktober

Deze internationale groepstentoonstelling gaat over liefde in de 21ste eeuw. Liefde als dwaallicht, als sensueel geluk, als vrijheid of als spiegel van verlangen. Dertig kunstenaars vullen elkaar aan in een caleidoscopisch liefdeslandschap. Deelnemers zijn onder anderen: Sadik Kwaish Alfraji, Marlene Dumas, Hadassah Emmerich, Paul van der Eerden & Romy Muijrers, Vera Gulikers, Natasja Kensmil, Bas Kosters, Kalliopi Lemos, Navid Nuur, Kevin Osepa, Koes Staassen, Emma Talbot, Charlott Weise en Ina van Zyl. In KISS MY SOUL ontdekt de bezoeker de vele kleuren tússen hemel en aarde: een regenboog van hartstochten. Bron van inspiratie is het schilderij De Hemelse en Aardse Liefde (1850) van Ary Scheffer, een publieksfavoriet uit de museumcollectie.