Afgelopen zaterdag opende in het Dordrechts Museum de tentoonstelling KISS MY SOUL – Hemelse & Aardse Liefde in de Hedendaagse Kunst. 80 werken van 30 kunstenaars geven een overzicht van de beeldende kunst in de 21ste eeuw, melancholiek, uitbundig en met een warm kloppend hart. 'We kunnen de liefde verklaren noch behouden; juist daarom willen we haar maar wat graag verbeelden. Deze expositie toont het werk van kunstenaars die precies dat hebben gedaan', stelde filosofe Joke Hermsen in een artikel over de tentoonstelling. Ze introduceerde het woord 'pluralove' voor de veelzijdigheid van de liefde in de 21ste eeuw.

KISS MY SOUL toont de liefde met een verruiming van idealen: in alle kleuren van de regenboog. Diverse kunstwerken zijn voor het eerst in Nederland te zien of worden sinds lange tijd opnieuw belicht. Zoals de muurschildering PURE LOVE, die Lily van der Stokker met haar team ter plekke heeft gemaakt. Deze fontein van fluo-kleuren is een uitbundige vrijage met de architectuur. Bij de uitvoering in 1994 werd het werk weggeschreven als loze decoratiedrift. Nu is La Lily internationaal een hit én voorbeeld voor jongere kunstenaars en deelnemers aan KISS MY SOUL, zoals Vera Gulikers en Koes Staassen. Ook zij vieren liefde en levenslust in kunstwerken vol krullen en erotische tierelantijnen, in een tegenwicht op de harde realiteit.

Hadassah Emmerich | Foto Ruud Baan - Bodyscape - 2019

Hadassah Emmerich | Foto Ruud Baan

Bodyscape

Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam.

Voorbij ruimte en tijd
KISS MY SOUL laat zien dat de liefde in de kunst generaties overbrugt, voorbij de grenzen van ruimte en tijd. De Nederlands-Irakese kunstenaar Sadik Kwaish Alfraji brengt een betoverende ode aan zijn vader en vaderland in een melancholieke stroom tekeningen. Zijn animatiefilm The House That My Father Built wordt door het Dordrechts Museum voor het eerst in Nederland getoond. Daarnaast komt ook moederliefde op vele manieren in beeld. Er zijn blinkende glazen Madonna-sculpturen, met de Moeder Maria als eigentijdse beschermheilige, van Gijs Assmann. Maar ook schilderijen van Tanja Ritterbex, die haar eigen moederschap schildert: spetterend van kleur zit ze samen met haar peuterdochtertje Frida in het atelier, als collega's onder elkaar.

Vrouwelijke blik
De vrouwelijke blik in de hedendaagse kunst komt op KISS MY SOUL even genuanceerd als expansief naar voren, getuige ook de abstracte, meterslange liefdeshorizon die Hadassah Emmerich in gloeiende kleuren schilderde. Een gestileerde vulva doemt op als toonbeeld van vruchtbaarheid. Dit recente schilderij rijmt op het pionierswerk uit de jaren '60 van de vroeg gestorven Ferdi. Ferdi gebruikte zachte materialen zoals kunstbont, waarvan ze grote plant-achtige sculpturen maakte, vol verwijzingen naar mannelijke en vrouwelijke delen. Haar pionierswerk is speciaal voor Kiss My Soul in het Dordrecht Museum gerestaureerd, schoongemaakt en opgeborsteld. Hier ziet het publiek zichzelf spiegelen in het hart van een uitbundige bloem: flower power forever!

Liefde is een sterke kracht
Aan de tentoonstelling is intensief gewerkt, met enthousiaste inzet van de vele kunstenaars. Museumdirecteur Femke Hameetman: "We zijn ontzettend trots op deze expositie. Er staat een citaat op een van de muren van Maria Roosen: ‘Liefde is een sterke kracht. Agressie en destructie worden overschat. De harde kanten van het leven zijn niet belangrijker dan de zachte.’ Dit raakt de kern en is precies waarom KISS MY SOUL een bezoek waard is.'

De deelnemende kunstenaars aan de expositie zijn: Sadik Kwaish Alfraji, Gijs Assmann, Melanie Bonajo, Marlene Dumas, Paul van der Eerden & Romy Muijrers, Tracey Emin, Hadassah Emmerich, Ferdi, Vera Gulikers, Andrea Eva Györi, Raquel van Haver, Natasja Kensmil, Bas Kosters, Juul Kraijer, Kalliopi Lemos, Kim van Norren, Navid Nuur, Femmy Otten, Kevin Osepa, Tanja Ritterbex, Maria Roosen, Charlotte Schleiffert, Koes Staassen, Lily van der Stokker, Koen Taselaar, Emma Talbot, Helen Verhoeven, Henk Visch, Charlott Weise en Ina van Zyl.

KISS MY SOUL kwam mede tot stand dankzij de ondersteuning van het Mondriaan Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds namens het Straver Fonds kon de tentoonstelling worden gerealiseerd.

KISS MY SOUL, Hemelse & Aardse Liefde in de Hedendaagse Kunst is te zien tot en met  3 maart 2024