Eerder dit jaar kocht het museum het monumentale Hollands landschap. Beide aanwinsten zijn in de verzameling van zes eeuwen schilderkunst perfect op hun plaats.

Water in de stad is een terugkerend motief in het werk van Van den Dool, die de inspiratie voor zijn schilderijen altijd dichtbij huis vindt. Vlak vóór zijn huis in Dordrecht stroomt de Oude Maas, erachter ligt de binnenstad met de vele havens, waarin je de gevels en kademuren weerspiegeld ziet. Soms als haarscherpe reflecties in het vlakke water, dan weer vaag en grillig, wanneer er meer beweging is. Richard van den Dool woont en werkt al tientallen jaren in Dordrecht maar blijft geboeid door diezelfde vertrouwde plekken in de stad. Het licht is er elk seizoen en elk uur van de dag anders, er is altijd iets nieuws te zien.

Directeur Femke Hameetman is blij met de schenking en dankbaar dat we deze aan de collectie toe mogen voegen: "Door de eeuwen heen is het water in en om de stad vastgelegd door talloze kunstenaars, uit Dordrecht en van ver daarbuiten. Het Dordrechts Museum laat het zien met werk van schilders als Jan van Goyen, Johan Barthold Jongkind, Charles-François Daubigny, Eugène Boudin en Willem Witsen. Stad en water past in die lange traditie van gezichten op Dordrecht met rivier of havens in de hoofdrol".

De solotentoonstelling Richard van den Dool – schilderijen, met daarin het werk Stad en water, is nog te zien t/m 13 november.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.