Geboren in een Dordtse kunstenaarsfamilie vertrok hij als elfjarige met moeder en broers naar Parijs. Daar werd hij opgeleid. Samen met Géricault en Delacroix, de latere kopstukken van de Franse romantiek. Rond 1840 was Scheffer op het toppunt van zijn roem, dé schilder van de society.

De banden met zijn geboortestad werden nooit verbroken. Al tijdens zijn leven kreeg het Dordrechts Museum werk van hem. In 1899 werd dit aangevuld met Scheffers uitgebreide ateliernalatenschap.

De meester in zijn atelier

Ary Scheffer aan het werk in zijn atelier aan de Rue Chaptal in Parijs, geschilderd door zijn neef en leerling Johannes Ary Lamme. Het atelier was een verzamelplaats voor kunstenaars en bohémiens uit Parijs.

J.L. Lamme
J.L. Lamme

De hemelse en aardse liefde

Dit is het eerste werk van Scheffer dat in Dordrecht tentoongesteld werd. Het baarde toen – in 1854 – veel opzien. Zo schreef een oom van de kunstenaar in een brief: ‘Een dominee kwam het zien, met zijn vrome echte vriendin, die bij het inkome der zaale het van verre zag en een verschrikkelijke gil gaf. Met bijde haare handen voor hare ooge uyt riep: het is een schande en weg vloog. Haar man zoo ontsteld niet en keek nog eve om, dagt: moeder Eva was wel geheel naakt.’

De twee vrouwen personifiëren een beschouwende en een materialistische levenswijze. De ene vrouw is de hemelse Venus coelestis, de ander de aardse Venus naturalis. Het thema verwijst naar Symposion van Plato.

Ary Scheffer - De Hemelse en Aardse Liefde - 1850
Ary Scheffer
De Hemelse en Aardse Liefde
Aangekocht in 2000 met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Rembrandt en Mondriaan Stichting.
1850

Onaf?

Een schilderij dat nog lang niet af is, hoort dat wel in een lijst in het museum? Het mooie van zo’n onafgemaakt werk is dat je er goed aan kunt zien hoe de schilder te werk ging. Scheffer werkte met verdunde olieverf, zocht naar de juiste compositie. Die zoektocht is van het doek af te lezen. Waar was Scheffer zeker van zijn zaak en waar twijfelde hij nog?

Het thema van Jacob in gevecht met de engel is ontleend aan de bijbel. Door de jaren heen is het op verschillende manieren geïnterpreteerd. Sommige romantische kunstenaars zagen het als metafoor voor het kunstenaarsbestaan: een voortdurende worsteling met hun roeping. Zag Scheffer het ook zo? Of gaf hij uitdrukking aan de worsteling van de mens met zijn geloof?

Ary Scheffer - Jacob en de engel Michaël - 1856-1858
Ary Scheffer
Jacob en de engel Michaël
Collectie Dordrechts Museum
1856-1858

Trouw aan Dordrecht

Hoewel Ary Scheffer slechts drie jaar in Dordrecht woonde, is de schilder onlosmakelijk verbonden met de stad: door zijn geboorte, het standbeeld (slechts enkele jaren na zijn dood op 8 mei 1862 in Dordrecht opgericht) en de grote collectie schilderijen, tekeningen, prenten en beelden van hem in het Dordrechts Museum.
Tijdens zijn leven exposeerde Scheffer zijn werk in het Dordrechts Museum en schonk hij al schilderijen, maar zijn dochter Cornelia Marjolin-Scheffer zou er uiteindelijk voor zorgen dat nagenoeg de gehele ateliernalatenschap in 1899 aan de Vereniging Dordrechts Museum werd geschonken.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.