Bij het afscheid van directeur Peter Schoon werd de collectie verrijkt met topwerken van twee Franse meesters uit de 19de eeuw. Molens bij Dordrecht van Charles-Francois Daubigny (1817-1878) toont het Hollandse landschap vanaf het water. De Fransman verkende in 1871 de omgeving van Dordrecht. Vanuit een bootje schilderde hij wat hij zag. Snel, met losse penseelstreken en opvallend kleurige accenten. Na hem zouden nog veel meer Franse kunstenaars Dordrecht ontdekken. Eugène Boudin bijvoorbeeld maakte er tientallen schilderijen.
Van Horace Vernet (1789-1863), een tijdgenoot van Ary Scheffer, kreeg het museum een tekening van formaat cadeau, Mazeppa en de wolven. Afgebeeld is de 17de-eeuwse held Mazeppa, een Pool die uit zijn land werd verdreven, een toevluchtsoord vond in Oekraïne en later terugkwam om te strijden voor zijn vaderland. In de 19de eeuw duikt Mazeppa weer op als held. Zeker in Parijs, waar dan veel Poolse ballingen wonen en kunstenaars zoals Vernet en Scheffer de Poolse onafhankelijkheidsstrijd steunen. Beide werken zijn meer dan welkome aanwinsten, waarmee we onze Nederlandse kunstenaars in een bredere, internationale context kunnen tonen.
Een andere nieuwe blikvanger in de zalen met 19de-eeuwse kunst is De teekening van David Oyens (1842-1902). Een momentopname van een meisje dat even opkijkt van haar werk, haar hand met de tekenstift nog op het papier. Met haar blik en stralend blauwe jurk trekt ze alle ogen naar zich toe. Het Dordrechts Museum kreeg het schilderij als 'promised gift' in langdurig bruikleen. Het is niet alleen een waardevolle toevoeging aan de verzameling 19de-eeuwse kunst, maar sluit ook prachtig aan bij de vele kunstenaars(zelf)portretten in de collectie.
In de zaal met stillevens hangt het kleine, maar fijne Nightswimming 3 van de hedendaagse kunstenaar Jasper Hagenaar (1977). Het schilderijtje, een close-up van zilverachtig oplichtende laurierblaadjes, nodigt uit tot een duik in het groen. Verleidelijk, sensueel, een ode aan de levenslust. En van een afstandje bedrieglijk echt – zoals de verfomfaaide briefjes en blaadjes op het 17de-eeuwse 'brievenbord' dat er naast hangt.