Modern en postmodern

In de zaal Modern- en Hedendaags’ wordt een kleine presentatie getoond uit het bijzondere oeuvre van de Rotterdamse kunstenaar John van ’t Slot (1949).

Acht schilderijen van John van ’t Slot (1949) zijn tijdelijk ‘te gast’ in het Dordrechts Museum. In de jaren tachtig was Van ‘t Slot een belangrijke vertegenwoordiger van het ‘nieuwe schilderen’. De soms cartooneske en vaak humoristische schilderijen van John van ’t Slot vielen op toen er eind jaren zeventig nieuwe aandacht kwam voor de schilderkunst. Sindsdien heeft hij veel tentoonstellingen gehad in binnen- en buitenland.

Schilderkunstige kwaliteiten als compositie, kleurcontrast, handschrift staan bij hem centraal. Hij gebruikt figuratie en abstractie naast elkaar en werkt met verschillende stijlen, motieven en middelen. Het gaat Van ‘t Slot niet om een wereld buiten het schilderij, maar om de werkelijkheid van het schilderij zelf.

In de zaal Modern- en Hedendaags wordt het werk van John van ’t Slot getoond in relatie tot de collectie van het Dordrechts Museum. Het resultaat is een frisse energieke opstelling vol verrassende combinaties.

De moderne kunst brak in Nederland pas echt door na de Tweede Wereldoorlog. Kunstenaars vonden inspiratie in experimenten van kubisme, expressionisme en abstracte kunst uit het begin van de 20ste eeuw.

Vanaf de jaren zestig kwamen naast de schilderkunst andere kunstvormen op, zoals performance, installatie, fotografie en video. Het schilderen herleefde in de jaren tachtig, maar heeft daarna een steeds kleiner aandeel gekregen in de beeldende kunst. Toch is de schilderkunst nog springlevend. Ook nu zijn er jonge kunstenaars die zich verbonden voelen met de lange geschiedenis van het schilderen.

Het clichébeeld van de grote Mozart: zo staat hij op bonbondozen in souvenirwinkels. Tijdens zijn leven is de componist vrijwel niet geportretteerd, pas na zijn dood werd een aantrekkelijk beeld geconstrueerd. Vermoedelijk is het juist dit clichébeeld van een beroemdheid dat Verkerk intrigeerde en waarmee hij in zijn eigen werk speelt.

Portret Mozart | Emo Verkerk | 1996 Dordrechtsmuseum

De portretten van Dumas zijn gebaseerd op foto's, film- en televisiebeelden. Van beroemheden, van onbekenden en van mensen uit haar omgeving. De aanwezige portretteert de markante mevrouw Oppenoorth, die Dumas aan het begin van haar carrière ondersteunde. Mevrouw Oppenoorth heeft in Dordrecht gewoond en is daar ook begraven. Dat was de reden om juist dit werk aan deze collectie toe te voegen.

De aanwezige | Marlène Dumas | 1985 | Schenking kunstenaar Dordrechtsmuseum
Sluit het Verborgen Museum