Liever Turks dan Paaps

10 november 2018 t/m 26 mei 2019

Voor de tentoonstelling Werk, bid & bewonder heeft fotograaf en filmkunstenaar Ahmet Polat de installatie Liever Turks dan Paaps gemaakt. Polat’s drieluik toont de historische verbinding tussen twee culturen die misschien toch niet zo veel van elkaar verschillen als vaak gedacht wordt. In Nederland wordt vaak teruggegrepen op ‘calvinistische’ waarden als autonomie, culturele diversiteit en tolerantie. Maar weten we waar deze vandaan komen? Polat onthult de vergeten geschiedenis van het ‘calvinoturkisme’.

Zaalimpressie Werk, bid & bewonder in het Dordrechts Museum

Zaalimpressie Liever Turks en Paaps. Fotografie Maartje Brockbernd

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog vinden de Nederlandse opstandelingen steun bij het Ottomaanse Rijk. Net als Willem van Oranje strijdt de sultan tegen de katholieke Spaanse koning. In het Ottomaanse Rijk geldt bovendien vrijheid van geloof. Deze tolerantie maakt de sultan tot voorbeeld voor de Nederlandse vrijheidsstrijders. Met de leus ‘Liever Turks dan Paaps’ onderstrepen ze dit.

De calvinistische Nederlanders en de islamitische Turken delen dus een gemeenschappelijke geschiedenis van tolerantie en vrijheid. De band is niet alleen historisch. Ook in de geloofsbeleving, rituelen en waarden van nu zijn er meer overeenkomsten dan gedacht.

Impressie van de videoinstallatie van Ahmet Polat

Ahmet Polat

Ahmet Polat (1978) werd geboren in het Brabantse Roosendaal. In zijn werk onderzoekt hij vaak de verbanden tussen de Turkse en Nederlandse cultuur, identiteit en geschiedenis. Na de kunstacademie in Breda fotografeerde hij zijn eerste opdracht voor het Dordrechts museum over de Turkse leefgemeenschappen uit Dordrecht. In 2006 kreeg hij de prestigieuze ICP Infinity Award en in 2015 werd hij benoemd tot Fotograaf des Vaderlands.

Het werk van Polat is verschenen in The New York Times, Rolling Stone, Paris Match, Vogue, Harpers Bazaar en Vice. Daarnaast was hij werkzaam als art director van Vogue Turkey. Hij heeft geëxposeerd in onder meer het Stedelijk in Amsterdam, Foam, Rijksmuseum Amsterdam, Istanbul Modern en BOZAR Brussel.

Werk, bid & bewonder

De Nederlandse politieke elite bestond vanaf de 17de eeuw – de Gouden Eeuw – uit calvinisten.  Hun rijkdom en maatschappelijke status etaleerden ze met grote huizen, chique interieurs én fraaie kunst. Maar kunst en calvinisme; gaat dat wel samen? Calvinisme wordt immers geassocieerd met sober, streng en spaarzaam. En kunst met rijkdom en luxe. Maar wat was de werkelijke relatie van calvinisten tot kunst?In Werk, bid & bewonder worden clichés over kunst en calvinisme ontrafeld en enkele hardnekkige mythes ontkracht. De tentoonstelling laat de relatie tussen calvinisme en kunst in een brede context zien. Ook literatuur, muziek en kerkarchitectuur komen namelijk aan bod, in de vorm van (kunst)objecten, maar ook in videoportretten met onder meer architect Francine Houben, zanger Ernst Daniël Smid en cabaretier Freek de Jonge.

Bewonder het werk van schilders van de 17de tot begin 20ste eeuw, zoals Ferdinand Bol, Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Theo van Doesburg en Piet Mondriaan. Foto- & videokunstenaar Ahmet Polat zorgt voor een hedendaagse vertaling van het begrip calvinisme in onze huidige samenleving. Naar de tentoonstelling.

Sluit het Verborgen Museum