Zelfportret Breitner

door George Hendrik Breitner

Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, schenking 1915

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer DM/915/22

Experimenteren

Waarom maken schilders zelfportretten? Voor Breitner was het vooral experiment: je kunt doen wat je wilt, je hoeft je niet te verantwoorden: je schildert jezelf. Een reeks gedurfde koppen werd in 1897 tentoongesteld. En ontlokten kritiek. Maar schreef iemand: ‘ge moet u er maar naar schikken en leeren haar mooi te vinden’.

Jan Veth

In 1904 was Jan Veth de eigenaar van dit werk. Hij was een en al bewondering: ‘Deze slechts in schijn onbesuisd geborstelde kop dan is met de volle kwast vol zwaarverzadigden grijsrossen toon, voortreffelijk tegen den dieprooden grond uitgeboetseerd, zoo trotsch en zoo soepel’ dat het hem aan een Velasquez deed denken.

Breitner Amsterdams Stadsgezicht
Amsterdams Stadsgezicht | Breitner Dordrechtsmuseum

Amsterdams Impressionisme

De paarden, de passanten en de huizen in de verte: Breitner schilderde alles in grote kleurvlakken, in sterke contrasten en met losse verfstreken. Zo ontstond een krachtige impressie of indruk.  Breitner wordt dan ook een Amsterdamse impressionist genoemd. Hij gaf het Franse impressionisme – van schilders als Boudin – een heel eigen invulling door zijn keuze voor donkere kleuren en typische Amsterdamse straatscènes.

Sluit het Verborgen Museum