Trostomaten

2005, door Ina van Zyl

Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, aankoop 2006

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer DM/006/869

De onderwerpen van Ina van Zyl zijn alledaags en tonen een grote verscheidenheid, variërend van fruit tot borsten, bergen en bloemen. Dit komt omdat de drang om iets dat haar aandacht trekt zo groot is dat ze het simpelweg moet schilderen.
Het onderwerp wordt dan volledig onder de loep genomen. Kijken is hierbij heel belangrijk, het voorwerp wordt vanuit verschillende hoeken bestudeerd, met ander licht, ingezoomd op details of juist vergroot. Vaak ontstaat zo’n drang vanuit een persoonlijke betekenis of verlangen. Dat kan ook zeer verschillend zijn, en varieert van een verlangen naar zoet tot een verlangen naar haar geboorteland Zuid-Afrika. Het gaat volgens haar om ‘de pathetiek van de kleine dingen’, soms zijn deze zwaar of ernstig, maar het kan ook grappig zijn.

 

Haar schilderstijl maakt haar werk herkenbaar en zorgt voor de eenheid. Close-ups weergegeven in dikke lagen verf, met sterke licht en donker effecten en diep warme kleuren tegen een egale achtergrond.

 

Peren | Jacobus van Looy | 1920

Peren | Jacobus Van Looy | 1920 Dordrechtsmuseum

Kijk en Vergelijk

Je zou het stillevens kunnen noemen, deze tomaten in een plastic zak en peren aan de boom. Beide kunstenaars hebben intensief gekeken. Ze schilderen hun onderwerp van opvallend dichtbij. Van Zyl wil een beeld doorgronden, het schilderen brengt haar er toe om nog beter te kijken. Vaak schildert ze daarom in series. Van Looy schilderde ook series van appels en peren. Hij trok zich op het einde van zijn leven terug en werkte alleen nog in de beschutte omgeving van zijn huis. Zijn vruchten zijn onschuldig, gezien met de melancholische blik van een oude man. De vruchten bij Van Zyl zijn bijna wellustig, geschilderd met een sterk zinnelijke aandacht.

Sluit het Verborgen Museum