Trompe-l’oeil plafondstuk vogels

1708 - 1708, door Abraham Busschop

Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en VSB-Fonds 2011

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer DM/011/972

Vogelschilder

In de zeventiende en achttiende eeuw waren er een aantal schilders gespecialiseerd in het schilderen van pluimvee en exotische vogels. Busschop was één van de grote vogelschilders. De grootste vogelschilder was zijn 17e eeuwse voorganger Melchior d’Hondecoeter. En ook de Dordtse Aert Schouman was een zeer geliefde vogelspecialist.

Familiebedrijf

De in Dordrecht geboren Abraham Busschop begon zijn loopbaan met ´beeldenschilderen´: het op ware grootte afbeelden van mensfiguren die vervolgens werden uitgezaagd. Ze waren bedoeld om bezoekers in de maling te nemen. Vader Cornelis Bisschop (1630-1674) – ook wel ´Busschop´ gespeld – was een van de eersten die met dergelijke bedriegertjes experimenteerde. Het werd een lucratieve familiezaak, waarin ook de oudste broer en drie zussen van Abraham meewerkten. Uiteindelijk legde Abraham zich geheel toe op de decoratieve vogelstukken. Dat werd zijn specialiteit.

Illusie

Het kunstwerk laat op illusionistische wijze een opening naar een wolkenlucht zien. Abraham Busschop maakte het plafondstuk in 1708 waarschijnlijk voor een pand in Dordrecht. Daar wekte het de indruk van een doorkijkje naar de hemel. Langs een stenen balustrade zijn tal van inheemse en exotische vogels weergegeven. Samen beelden zij het verhaal uit van de raaf die zich getooid had met de veren van andere vogels, ontleend aan de fabels van Aesopus.

Een unieke aankoop, maar wel flink beschadigd... Restaurator Lidwien Speleers inventariseert de schade. Wat is er nodig om het plafondstuk weer in topconditie te brengen?
De restauratie is in volle gang: het doek krijgt zijn oorspronkelijke formaat terug door de omgeslagen randen om te vouwen. Oude verf- en vernislagen worden weggehaald, scheuren gedicht.
De restaurator legt de laatste hand aan het doek. De beschadigde rand wordt geretoucheerd. Het plafondstuk straalt weer.
Dit is de laatste fase, het vogelstuk wordt weer aan het plafond geplaatst, zodat de vogels weer in de lucht te zien zijn.
Sluit het Verborgen Museum