Portret van vier kinderen als mythologische figuren

door Nicolaes Maes

Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt 1972

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer DM/972/467

Beroofd van het leven

Maes gebruikte in dit portret het mythologische verhaal van de Roof van Ganymedes, de mooie jongen die door oppergod Zeus werd ontvoerd naar de hemel. Daarmee gaf hij aan dat het kind op de rug van de adelaar al overleden was op het moment dat het portret werd gemaakt.

Fruitstilleven

Vruchten, zoals hier op de voorgrond, verwijzen op schilderijen met kinderen meestal naar vruchtbaarheid.

Wie zijn de kinderen?

Dat is niet bekend, maar gezien het ontstaan van het schilderij in 1674 (in december 1673 was Maes met zijn gezin naar Amsterdam verhuisd), is de kans groot dat het in opdracht van een Amsterdamse familie gemaakt is.

Naar Amsterdam

Waarschijnlijk verkocht hij in Amsterdam beter dan in Dordrecht want in 1673 vestigde Maes zich in de hoofdstad. Hij heeft in ieder geval goed verdiend. Hij liet een vermogen na van meer dan 11.000 gulden, naast drie huizen in Amsterdam en twee in Dordrecht.

Ganymedes

Mythe

Maes gebruikte in dit portret het mythologische verhaal van de Roof van Ganymedes, de mooie jongen die door oppergod Zeus werd ontvoerd naar de hemel. Oppergod Zeus was zo onder de indruk van de mooie Ganymedes dat hij hem liet ontvoeren naar het verblijf van de goden, de Olympus. Het verhaal kreeg later een christelijke uitleg, met Ganymedes als de ziel van de mens die opstijgt naar de hemel. Misschien een troost bij het verlies van een geliefde zoon. Maar wel een schrale. Maes gaf aan dat het kind op de rug van de adelaar al overleden was op het moment dat het portret werd gemaakt.

Sluit het Verborgen Museum