Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, bruikleen RCE 1951 (verzameling Van Bilderbeek)

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer VBL/63

Pas vijftien jaar

Willem Maris is pas vijftien jaar als hij dit schilderijtje maakt van het Drielse pontje bij Arnhem. Hij moet nog veel leren. Kun je dat zien? Kijk naar de koeien en de rivier en vergelijk dit met het schilderij van Gabriël dat ook in deze zaal hangt. Gabriël schildert hetzelfde pontje, maar toch heel anders.

Vroege Maris

Vijftien jaar is Willem Maris als hij dit Drielse veer bij Arnhem schildert. Het is aardig om het te vergelijken met hetzelfde veer dat Paul Gabriël zes jaar later vastlegt. In een interview in 1907 komt Maris terug op het kleine paneeltje. Hij vertelt dat hij het geschilderd heeft ‘om den knapzak te vullen, en den Keizer te rijk was, toen men het hem voor vijf-en-twintig gulden afkocht.’

Eropuit!

In de tweede helft van de 19de eeuw trokken kunstenaars er steeds vaker op uit. Naar buiten, de natuur in om licht, lucht en atmosfeer met eigen ogen te zien. Hun impressies legden ze vast in snelle olieverfschetsen, die later in het atelier werden uitgewerkt. Hoe ging dat buiten schilderen in z’n werk?

Sluit het Verborgen Museum