Mijmering

door Jozef Israëls

Gegevens van dit kunstwerk

  • Creditline Dordrechts Museum, aankoop 1975

Specificaties van dit kunstwerk

  • Inventarisnummer DM/975/508
Israëls was een groot bewonderaar van Ary Scheffer, de Dordtse kunstenaar die in Parijs furore maakte. Conservator Sander Paarlberg vertelt er meer over in het filmpje.

Carrière

Met dit werk staat Israëls aan het begin van een lange en glanzende carrière. Veertig jaar later is hij een absolute grootverdiener met hoge internationale onderscheidingen. In de buitenlandse kunsthandel behoren zijn schilderijen tot het best verkochte Nederlandse werk.

Schilderlessen

Het tekenen naar gipsen afgietsels van antieke beelden en naar levend naakt is een belangrijk onderdeel van de lessen die Israëls volgt aan de Koninklijke Akademie van Amsterdam. Hij is dan 18 jaar en krijgt schilderlessen van Jan Adam Kruseman. Hoe het eraan toegaat op het atelier van Kruseman, beschrijft medeleerling David van der Kellen. “Als leerzame volgers der toen heerschende methode vermorschten wij elke morgen een half uur met het mengen van vleeschtinten, vóór het model zou komen. De tinten werden in vier of vijf gelederen op het palet gezet. De eerste rij bestond uit wit, met bijvoeging van gele oker, eerst zeer weinig en verder al meer en meer; bij de tweede rij werd een weinig vermiljoen gevoegd; een deel van het eerste gelid kreeg een toevoeging van wijngaardzwart en vormde het derde gelid, terwijl diezelfde toevoeging aan een deel van het tweede de vierde rij innam. (…) Wij zorgden , volgens het recept, om voor elke tint een afzonderlijk penceel te gebruiken. Op die wijze naar één model geschilderd geleken de studies alle op elkaar.

Schoonheid is tijdelijk

Melancholie, introspectie, maar vooral het verstrijken van de tijd. Dat zijn de sentimenten die het schilderij wil oproepen. Tijdelijkheid wordt vanaf 1830 een belangrijk thema en een mijmerende jonge vrouw is een geliefd symbool voor het verstrijken van de tijd en daarmee het vervagen van de schoonheid.

 

Meisje in tranen | Ary Scheffer
Meisje in tranen aan de oever van de zee | Ary Scheffer Dordrechtsmuseum

Franse invloed

In 1845 ziet Israëls op een tentoonstelling in Amsterdam ‘Gretchen aan het spinnewiel’ van Scheffer. Het sentiment en de poëzie van het werk maken op hem een diepe indruk en hij gaat naar Parijs waar hij sterk wordt beïnvloed door de Franse Romantiek. In ‘Mijmering’ is die invloed nog te zien. Het werk is glad geschilderd en verwant aan Scheffers ‘Een meisje in tranen aan de oever van de zee’.

Sluit het Verborgen Museum