Collectieboek

168 pagina’s (incl. 6 uitklappagina’s)
Uitgeverij THOTH
€ 24,95 (excl. verzendkosten)

Bestel

Kijken naar zes eeuwen schilderkunst | Nieuw collectieboek

In het Dordrechts Museum vind je zes eeuwen schilderkunst onder één dak. Van 16de-eeuwse altaarstukken tot de meest actuele schilderkunst. Een levende collectie, waarin oud en nieuw elkaar ontmoeten. Het nieuwe collectieboek staat vol van die ontmoetingen. Het is een boek waarin het plezier van het kijken voorop staat. Geen chronologisch overzicht van stromingen en stijlen, eerder een wandeling met zijsprongen dwars door zes eeuwen, die laat zien hoe aloude thema’s als ‘landschap’, ‘portret’ of ‘verhalen vertellen’ kunstenaars steeds opnieuw hebben geïnspireerd. Kijk, vergelijk, klap pagina’s uit en ontdek verrassende verbindingen. Tussen oud en nieuw, en tussen verschillende schilderkunstige opvattingen.

Samuel van Hoogstraten, Trompe-l'oeil stilleven, 1664 Dordrechtsmuseum

Wat maakt schilderijen zo fascinerend? Samuel Van Hoogstraten, een beroemde 17de-eeuwse schilder en schrijver uit Dordrecht, noemde de schilderkunst de ‘machtigste onder alle kunsten’. Want met een perfecte nabootsing van de werkelijkheid kan de schilder het oog verleiden, zelfs misleiden. Trompe-l’oeils, letterlijk oogbedriegers, waren in Van Hoogstratens tijd razend populair. Hijzelf was de grote specialist en promotor van het genre. Zijn ‘brievenbord’, een soort prikbord, is een prachtig voorbeeld. De voorwerpen, weergegeven op ware grootte, zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Alsof je ze zo kunt pakken − een perfecte illusie.

 

Die suggestie van ‘net echt’ kan ook nu nog betoverend zijn. Maar een schilderij kan je ook om andere redenen raken. Het toont je de wereld zoals je die niet eerder zag. Of zelfs een wereld die eerder niet bestond. Intrigerend, spannend of ontroerend, of misschien juist verontrustend.

In de tijd tussen de twee wereldoorlogen, waarin veel kunstenaars teruggrepen op realisme, schilderde Piet Ouborg poëtische, abstract-surrealistische composities. Zijn schilderij Vaarwel toont een wonderlijk visioen, dat de verbeelding prikkelt. Droom en werkelijkheid vloeien ineen.

Piet Ouborg, Vaarwel, 1931 Dordrechtsmuseum

Verhalen verbeeld

Veel schilderijen vertellen een verhaal. Bijvoorbeeld uit de Bijbel, de klassieke mythologie of de geschiedenis. Maar hoe doe je dat, een verhaal vertellen in één, stilstaand beeld?

Naar buiten

Elk seizoen en elke dag is de natuur anders. Licht en kleur veranderen van moment tot moment. Hoe schilder je de warmte van een zomerdag of de kou van een Hollandse winter? In zes eeuwen raakten kunstenaars niet uitgekeken op het landschap.

 

In de stad

Elke stad heeft veel gezichten. Je ziet het op schilderijen: kunstenaars kiezen bijvoorbeeld voor het klassieke stadsprofiel of zoomen in op een schilderachtige plek. Sommigen zoeken de verstilling, anderen juist de dynamiek van het stadsleven.

Oog in oog

Het verlangen een ander of zichzelf te vangen in een beeld is van alle tijden. Portretten maken nieuwsgierig: naar wie kijken we? Hoe wilde hij of zij zichzelf laten zien? En wat zag de schilder? Oog in oog met een portret ontmoet je niet alleen het model, maar ook de kunstenaar.

Over de materie

Kijkend naar een schilderij zie je bijvoorbeeld een landschap, een mens, of een verhaal. Je vergeet vaak wat het óók is: verf op een plat vlak. Maar soms springen de sporen van het maken juist wel in het oog. Dan ervaar je de pure kracht van kleur, vorm of huid van de materie. Of dat nu verf is of een heel ander materiaal.

 

Sluit het Verborgen Museum