Verdieping

Verdieping

Twee kunstenaars zien Dordrecht. Jan van Goyen - in 1621 in Leiden geboren - schildert zijn 'Gezicht op Dordrecht' in 1651. Carel Visser - geboren in Papendrecht in 1928 - tekent en monteert haast als reliëfs zijn 'Vier gezichten op Dordrecht' in 1975-1977. Beide kunstenaars bevinden zich aan gene zijde van de rivier. Jan van Goyen schildert Dordrecht vanaf Zwijndrecht gezien, Carel Visser zal zich die stad (Dordrecht) altijd herinneren gezien vanaf Papendrecht, de plaats waar hij is geboren en zijn vroege jeugd heeft doorgebracht. Beide kunstenaars nemen de stad gescheiden door het water waar. De beschouwer van het schilderij van Jan van Goyen stelt zich van verre de intensiteit van het stadsleven voor zonder - dat voelt hij - er ooit direct deelgenoot van te kunnen zijn. De stad ligt té ver weg. De vele molens wijzen op grote bedrijvigheid, maar zijn ook machines die geen geluid voortbrengen en zo de serene rust niet verstoren. De toren van de Grote of Onze Lieve Vrouwe Kerk identificeert het riviergezicht als een gezicht op Dordrecht. Carel Visser monteert deze ansichtkaarten als kleine gereproduceerde ikonen, als schilden, op de ikonostase, op een wand van grafiet, die het gouden licht van het schilderij van Jan van Goyen als het ware vervangt door het zwart dat aan het geschaafde zwart van de scheepshuid doet denken van de vele schepen die Dordrecht al eeuwenlang dagelijks passeren.

Opinie

favoriete details
1 details gekozen door gebruikers
vraag & antwoord
1 vragen en 0 antwoorden
wat vinden anderen?
wacht niet en plaats je reactie
0 1 0

meer informatie

bekijk alle adlib informatie