Verdieping

Doodskopje
Doodskopje

Het meisje links draagt een ring met daarop een doodskop. In haar andere hand houdt zij bloemen vast en wijst ze naar wat er nog groeit in de grond. Als dat geen symbolen zijn voor de vergankelijkheid van het aardse leven! Cornelia was al overleden toen Cuyp het portret voltooide, daarom staat ze los van broer en zus. Op verschillende manieren lieten schilders zien dat een kind was gestorven. Bekijk bijvoorbeeld ook het kinderportret van Nicolaes Maes: daar gaat het overleden broertje als de mythologische Ganymedes op de rug van een adelaar naar de hemel.

Ontdek de leeftijden
Ontdek de leeftijden

In 2000 werd ontdekt dat dit de kinderen van Sebastiaan Francken zijn. In de beschrijving van de boedelinventaris van de familie stond een schilderij met drie kinderen vermeld. De leeftijden kwamen overeen met die van Cuyp: hij vermeldt altijd de leeftijd van de voorgestelden. Maar waar?
Leeftijden niet gevonden? Lees dan hieronder verder...

Op de boom rechts van het midden staat bij Cuyps signatuur de inscriptie Aetatis (in ouderdom) van 6./1635. Het meisje met de waaier is dus 6 jaar.
Bij het meisje links staat Aetatis 2 ¼.
Bij de jongen rechts: Aetatis 8.

Boterbloemen
Boterbloemen

Kijk eens naar de boterbloemen die het meisje links, Cornelia, in haar hand heeft: het zijn dezelfde die het jongetje op Cuyps Herderinnen uit 1627 en 1628 vasthoudt.

Kinderen op hun mooist
Kinderen op hun mooist

Aan de luxe, modieuze outfit van de kinderen is te zien dat ze erg rijk waren. Ze dragen kostbare sieraden, zelfs dubbele parelsnoeren en om de polsen driedubbele gouden kettingen!

Vermogende vader
Vermogende vader

Sebastiaan Francken, de vader van de kinderen, was zeer vermogend. Dat blijkt onder andere uit zijn nalatenschap die in 1656 werd geïnventariseerd: hij bezat een kunstverzameling met 169 schilderijen, verdeeld over de drie huizen in Dordrecht en Den Haag. Elisabeth Francken, het meisje in het midden, erfde een groot deel van de collectie. In haar huis, een grote regentenwoning aan de Wijnstraat, heeft ook dit portret gehangen.

Waardebepaling
Waardebepaling

De waarde van een schilderij wordt niet alleen bepaald door de reputatie van de schilder. Hoe bekender de mensen op de portretten zijn, hoe belangrijker en kostbaarder het werk. Portretten van mensen die we niet kennen kunnen aanzienlijk in waarde stijgen zodra ze geïdentificeerd worden. Hoe meer we van ze weten hoe interessanter. Van hele bekende figuren zijn ook vaak kopieën gemaakt; die zijn dan weer minder waard.
In dit geval is het een ‘dure’ combinatie: een topschilder die kinderen uit een vooraanstaande familie portretteerde.

Opinie

favoriete details
2 details gekozen door gebruikers
vraag & antwoord
1 vragen en 1 antwoorden
wat vinden anderen?
wacht niet en plaats je reactie
1 0 0

meer informatie

bekijk alle adlib informatie