Verdieping

De eerste
De eerste Impressionisten

In 1874 vond in Parijs een controversiële tentoonstelling plaats in de galerie van de fotograaf Nadar. Een aantal kunstenaars Cézanne, Degas, Monet, Pisarro en Renoir namen met hun werk in gewaagde stijlen een belangrijke plaats in tussen andere avant-garde kunstenaars. Het was de eerste tentoonstelling van de Impressionisten en Boudin was ook onder de exposanten.

Spontane verfstreek
Spontane verfstreek

Boudin werkte, net als Jongkind, veel buiten en gebruikte daarvoor een penseelstreek die spontaan was, dat wil zeggen dat hij een losse penseekstreek hanteerde. Hij en Jongkind waren niet voor niets de voorlopers van het impressionisme. De (latere) impressionisten werden sterk geïnspireerd door de nieuwe schilderwijze van Jongkind en Boudin.

Liefde voor de stad
Liefde voor de stad

Opgegroeid in Le Havre in Frankrijk, tekent hij al vanaf zijn jeugd de drukte in en om de haven. Toen Boudin door zijn schildersvriend Jongkind gewezen werd op Dordrecht aan het water, was hij meteen verknocht aan de stad. Vanaf het eerste schilderij uit 1873 dat hij van de Maas bij Dordrecht maakte, zou hij tot 1885 vrijwel jaarlijks terugkeren naar de stad met zoveel water en prachtige luchten.

Monet en Boudin
Monet en Boudin

In 1862 in Trouville ontmoet Boudin zijn vriend Jongkind weer, bij deze ontmoeting is ook Monet aanwezig. Voortaan zullen ze ’s zomers vaak met z’n drieën aan de kust van Normandië te vinden zijn. Het zijn Jongkind en Boudin die Monet aanzetten tot het schilderen in de open lucht. De (latere) impressionisten worden sterk geïnspireerd door de nieuwe schilderwijze van Jongkind en Boudin.

Romantisch Dordrecht
Romantisch Dordrecht

Als er één stad in Zuid-Holland is die als ‘romantisch’ aangemerkt kan worden, is het Dordrecht wel. De ‘oudste’ stad van Holland doet zijn naam eer aan. In Dordrecht is het alsof je rondstapt in de 19de eeuw. De grachten, de kleine steegjes en het vele water, maken zeker bij het vallen van de avond van Dordrecht een ‘romantische’ stad. Dat was ook 1 van de redenen dat Dordrecht zo geliefd was bij kunstenaars.

Succesvolle kunst
Succesvolle kunst

Boudin was een succesvolle kunstenaar, hij exposeerde zeer regelmatig en zijn werk werd o.a regelmatig aangekocht door de franse staat. Tijdens zijn leven kreeg hij van alle kanten opdrachten, maar hij had op het laatste niet meer de kracht om daar aan te voldoen, toch bleef hij werken. ’ Ik put mezelf vreselijk uit om de wereld tevreden te stellen, en nooit zal ik er in slagen mijzelf tevreden te stellen’

Plein air
Plein air

Samen met Jongkind was Boudin een overtuigd plein-air schilder, dat wil zeggen dat hij in de buitenlucht schilderde, net als de schilders uit de School van Barbizon. Dit was niet gebruikelijk in die tijd, schilders maakten vaak eerst schetsen en pas daarna werkten ze die uit in hun atelier.

Baudelaire
Baudelaire

Citaat Baudelaire: ’Je kan uit Boudin's schilderijen altijd het seizoen, de dag, de tijd en de windrichting afleiden’.

Kleur
Kleur

Boudin was een echte colorist. Hij was een voorloper van de Impressionisten omdat hij net als hen steeds het licht centraal zette, maar daarbij wel uitging van wat hij werkelijk waarnam.

Terug van weggeweest
Terug van weggeweest

In 1884 verbleef Boudin een hele maand in Dordrecht en schilderde maar liefst 36 panelen en doeken, een serie die als een zeer sterke groep in zijn oeuvre wordt beschouwd. Dit paneeltje was onderdeel van deze serie en zal in die tijd niet zo heel kostbaar zijn geweest. Na vele omzwervingen is dit geliefde paneeltje minstens voor het twintigvoudige verkocht en uiteindelijk in 2005 weer terecht gekomen in Dordrecht.

Werking van het licht
Werking van het licht

De werking van het licht in combinatie met kleur hield Boudin al vroeg bezig. Hij schreef in 1854:’ Vanmiddag ben ik naar buiten gegaan: het zonlicht schitterde, (…) het heeft me allerlei waarnemingen over het schilderen ingegeven. Wat zijn we toch altijd armzalig met licht (…) Ik ben wel twintig maal opnieuw begonnen om die delicaatheid te treffen, die charme die overal in doorklinkt. (…) Overal zijn alleen kleurwaarden’.
In La Place Ary Scheffer is goed te zien hoezeer de kleur verandert in het licht en in de schaduw.

Boudin en Scheffer
Boudin en Scheffer

Boudin schildert hier vanaf het Ary Scheffer plein één van de mooiste doorkijkjes van Dordrecht. Ary Scheffer is 1 van de grote schilders van Dordrecht en het Dordrechts Museum bezit de grootste Scheffercollectie ter wereld.

Reizen
Reizen

In de 19e eeuw wordt reizen steeds gebruikelijker, omdat steden bereikbaarder worden per trein of boot. De opkomst van het toerisme speelt een steeds grotere rol en hiermee ook de komst van buitenlandse kunstenaars.

Cuyp als
Cuyp als trekpleisters

De artistieke belangstelling voor de stad Dordrecht komt neer op twee samenstromende factoren in de tweede helft van de negentiende eeuw: de buitenlandse aandacht voor de Gouden eeuw als de eeuw van beroemde schilders als Rembrandt, Aelbert Cuyp én de ontwikkeling van het pittoreske als een nieuw schilderkunstig genre. Dordrecht werd in het buitenland beroemd als de geboortestad van Cuyp.

Stad aan het water
Stad aan het water

Wat maakte Dordrecht zo geliefd bij buitenlandse kunstenaars. Allereerst het pittoreske van de binnenstad met het vele water dat ‘Venetiaans’ van uiterlijk was. Het brede rivierfront zorgde ervoor dat door het bijzondere licht de luchten weerkaatsten in het water. En bovendien was het silhouet van Dordrecht destijds nog niet door zware industrieën bedorven.

Aanwinst
Aanwinst

De Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum is opgericht in 1996. Bedrijven en particulieren kunnen lid worden en de stichting beheert een fonds om voor het museum kunst aan te kopen. De Stichting weet steeds op de goede momenten kunstwerken te verwerven. Deze kunstwerken dienen zich veelal ‘plotseling’ aan zoals dit werk van Boudin dat de Stichting verwierf in 2005.

Jonge Monet
Jonge Monet

Boudin werkte in de jaren vijftig veel samen met de schilder Troyon in Normandië. De jonge Monet, die zijn jeugd doorbracht in Normandië (Le Havre), sloot zich dan graag aan bij Troyon en Boudin. Monet was overigens al vroeg te vinden in de ‘winkel’ van Boudin waar hij op achttien-jarige leeftijd zijn karikaturen van mensen uit Le Havre mocht exposeren.

Opinie

favoriete details
2 details gekozen door gebruikers
vraag & antwoord
1 vragen en 2 antwoorden
wat vinden anderen?
wacht niet en plaats je reactie
15 2 6

meer informatie

bekijk alle adlib informatie